BAB SATU
PENDAHULUAN
1.1 PENGENALAN
Remaja adalah satu aset yang penting
dalam sesebuah negara dimana masa hadapan sesebuah negara adalah bergantung
kepada golongan anak muda pada masa kini. Sesungguhnya peranan remaja adalah
salah satu elemen yang sangat penting dalam mengembangkan dakwah khususnya
kepada masyarakat setempat. Oleh itu, golongan remaja seharusnya mempunyai ilmu
pengetahuan yang tinggi khususnya pengetahuan ilmu agama yang mantap di dalam
diri bagi memudahkan golongan remaja menyampaikan dan mengembangkan dakwah
kepada masyarakat.
Remaja pada masa ini merupakan
angkatan muda yang akan menjadi tonggak pemerintahan pada masa hadapan. Bijak
pandai ada berkata, sekiranya kita hendak melihat kepimpinan masa hadapan,
lihatlah remaja yang ada pada masa ini. Lantaran itu, dalam menempuh milenium
yang sarat dengan cabaran reformasi ini, ciri-ciri remaja yang kamil[1]
dan mempunyai nilai keinsanan yang syumul[2] penting untuk membangunkan
negara. Dalam hal ini, semua pihak berperanan bagi melahirkan remaja yang mempunyai
ciri-ciri remaja yang berwawasan.
Remaja yang berwawasan perlulah
sentiasa berusaha untuk mencari ilmu dan dahagakan ilmu. Pepatah ada juga
mengatakan ‘carilah ilmu sehingga ke negeri China’ kerana ilmu yang ada hanya
setitik daripada selautan. Malahan, Albert Einstein juga pernah berkata
‘semakin banyak yang dipelajari, semakin banyak yang tidak diketahui’. Dengan
melahirkan remaja yang berilmu pengetahuan, anak muda ini tidak akan mudah
ditipu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab serta akan sentiasa dihormati dan
disanjung oleh masyarakat sekeliling. Ilmu dimiliki itu pula seharusnya
dimanfaatkan bersama-sama orang lain. Kerana ilmu tanpa amal ibarat besi karat
yang langsung tidak memberi manfaat.
1.2
LATAR BELAKANG
KAJIAN
Tajuk
kertas projek ini ialah “Peranan Remaja Dalam Mengembangkan Dakwah: Suatu
Kajian Terhadap Pelajar IKMAS, Sarawak.” Penggunaan istilah dalam kajian
sosial perlulah dijelaskan secara konkrit dan terperinci mengenai apakah maksud
yang dikehendaki oleh penulis bagi
mengelak kekeliruan dan salah faham mereka yang membaca kajiannya nanti. Untuk
menjelaskan pengertian istilah yang dimaksudkan oleh penulis dalam kajian ini
maka penulis akan menjelaskan beberapa perkataan yang dikira mungkin akan
menimbulkan salah faham dan kekeliruan. Penulis telah mendefinisikan tajuk ini
seperti berikut:
i.
Peranan:
Menurut
Kamus Dewan, “peranan” bermaksud bahagian (sandiwara, pekerjaan, tugas) yang
dipegang: bahasa melayu sanggup dan mampu mengambil. (sebagai bahasa
kebangsaan yang tunggal).[3]
ii.
Remaja:
Menurut
Kamus Dewan, “remaja” bermaksud mulai dewasa, sudah akil baligh dan sudah cukup
umur untuk berkahwin.[4]
Gadis
yang sudah mulai dewasa (mulai timbul rasa cinta berahi); pemuda yang sudah
mulai dewasa (mulai timbul rasa cinta berahi).[5]
iii.
Dakwah:
Kegiatan menyeru dan meyakinkan
orang lain supaya menerima sesuatu kepercayaan; golongan-golongan (kumpulan)
yang bergiat dalam dakwah.[6]
Dr. Yusuf al-Qaradawi memberi definisi dakwah sebagai usaha membawa orang lain
kepada agama islam, supaya mengikut petunjuk agama ini, melaksanakan
ketetapannya dimuka bumi ini, mengkhususkan segala bentuk perhambaan diri,
permohonan dan taat hanya kepada Allah sahaja, melepaskan diri daripada segala
kongkongan yang bukan daripada Allah (taghut)[7] yang
terpaksa di patuhi.[8]
1.3
BIDANG PENYELIDIKAN
Bidang penyelidikan dalam tajuk ini
ialah mengenai dakwah dan peranan remaja dalam mengembangkan dakwah.
1.4
SKOP KAJIAN
Dalam pandangan Islam, terdapat banyak keutamaan dalam dakwah,
dalam al-Quran banyak ditemukan ayat-ayat yang bersifat memotivasi diri pemuda
untuk melakukan dakwah, antaranya ialah; “kamu adalah sebaik-baik ummat yang
terbaik yang dilahirkan untuk manusia menyuruh kepada yang makruf dan mencegah
dari yang munkar, dan beriman kepada Allah”[9]. Ayat
ini memberikan gambaran tentang kedudukan yang tinggi dan mulia bagi orang yang
berdakwah. Pada ayat-ayat lain Allah SWT
menjanjikan keuntungan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat bagi orang-orang
yang berdakwah. Firman Allah “dan hendaklah kamu segolongan umat yang
menyeru kepada kebijasanaan (makruf) serta mencegah dari yang mungkar, mereka
itulah orang-orang yang beruntung”.[10]
Oleh
itu, kita hendaknya menyeru kepada para pemuda agar senantiasa mempersiapkan
dirinya dengan iman, ilmu dan amal agar dapat bersedia dalam mengembangkan
dakwah. Kita semuanya menginginkan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat dan
mendapat redha Allah SWT, oleh kerana itu, untuk mendapat keinginan tersebut
tercapai salah satu caranya adalah turut bersedia dalam mengembangkan dakwah,
terutama bagi para pemuda. Kerana merekalah yang mempunyai kesempatan yang
lebih banyak untuk berdakwah.
1.5
OBJEKTIF KAJIAN
Objektif-objektif
kajian kertas projek ini seperti berikut:
i.
Mengetahui peranan remaja dalam mengembangkan dakwah
ii.
Mengkaji latar belakang Institut Kemahiran Islam Malaysia Sarawak
IKMAS.
iii.
Menganalisis peranan remaja dalam mengembangkan dakwah di Institut
Kemahiran Islam Malaysia Sarawak IKMAS
1.6
KEPENTINGAN KAJIAN
Antara kepentingan-kepentingan yang dapat
diperolehi melalui kajian ini ialah:
i.
Kajian ini memberi kesan yang amat berguna kepada pengkaji. Ia
merupakan suatu ilmu yang patut dikaji, difahami dan dikuasai oleh semua orang
agar khazanah ilmu ini dapat disebarkan kepada umum dan bermanfaat kepada semua
orang.
ii.
Melalui kajian ini, maka dapatlah penulis memberi pendedahan kepada
umat islam khususnya golongan remaja mengenai perkara-perkara yang penting
dalam melaksanakan tuntutan dakwah dan seterusnya dapat meningkatkan dan
memperbaharui ilmu yang sedia ada.
iii.
Kajian ini juga mempunyai kesan dan manfaat kepada golongan remaja
yang amat besar nilainya. Hal ini kerana kajian ini sedikit sebanyak dapat
memberi panduan kepada remaja untuk mengembangkan dakwah berlandaskan ayat
al-Quran yang telah diterangkan.
iv.
Apabila rakyat di sesebuah negara itu mengaplikasikan kajian ini
dalam kehidupan seharian mereka, sudah tentunya negara tersebut akan sentiasa
aman disebabkan ada golongan yang menyeru kepada makruf dan mencegah daripada
perkara yang mungkar. Justeru negara tersebut akan di persada dunia dengan
barisan rakyatnya yang berketrampilan tinggi.
1.7
SOROTAN KAJIAN
Sorotan kajian merupakan sesuatu yang penting dan
perlu dilakukan oleh seseorang yang ingin menulis tidak kira dalam bidang apa
pun. Dengan pembacaan dan pengkajian hasil penulisan terdahulu, seseorang
penulis itu sebenarnya mampu mengelakkan daripada membincangkan hal yang sama
dalam penulisan yang akan dikajinaya, malah dengan melihat penulisan terdahulu,
ia dapat membuka peluang kepada penulis untuk mencari ruang-ruang kosong yang
masih belum diterokai dan perlukan kepada penambahan idea yang lebih mantap.
Penulis
telah melakukan sorotan kajian dan kajian-kajian terdahulu. Apa yang penulis
perhatikan telah ramai yang membuat kajian tehadap peranan dalam dakwah tetapi
kajian-kajian terdahulu tidaklah menjelaskan persoalan yang sama dengan
penulis. Antara bahan bacaan yang didapati oleh penulis mempunyai kaitan dengan
tajuk kajian yang dibuat oleh penulis adalah seperti kajian lapangan yang
lepas, buku-buku, dan bahan-bahan bercetak yang lain.
Antara
kajian lapangan yang lepas yang membincangkan tentang perbahasan mengenai
peranan remaja dalam mengembangkan dakwah ialah kajian yang di buat oleh Azni
Binti Abas 0460 (IKMAS 2011) yang bertajuk “Peranan Pelajar Agama Terhadap Masyarakat.
Dalam kajian tersebut, walaupun penulisnya ada membincangkan mengenai peranan
remaja dalam mengembangkan dakwah akan tetapi perbahasan yang dibuat lebih
tertumpu terhadap pelajar agama dan menerangkan perkara-perkara yang berkaitan
dengan metod penyampaian kepada masyarakat dan yang berkaitan dengannya. Selain
itu, kajian yang bertajuk “Cara Meningkatkan Kesedaran Diri Di Kalangan Remaja
Islam” karangan Bibi Diana Bt. Zainoll Abidin (IKMAS 2004) turut membincangkan
tentang peranan remaja dalam mengembangkan dakwah namun pengarangnya lebih
memfokuskan kajiannya terhadap kesedaran para remaja islam dalam menyampaikan
dakwah.
Manakala,
antara arkib karangan ulama’ terdahulu dan juga kini yang secara tidak langsung
membincangkan mengenai ilmu asas-asas dalam berdakwah adalah seperti kitab “Muntakhab
ahadith” karangan Hadzrat Maulana Muhammad Yusuff Al-Khandahlawi yang
diterjemahkan dalam bahasa Melayu oleh Abu Abil Hassan Ibn Musa dan Muhammad
Sanadi Bin Hj. Abu Bakar (2009) banyak membincangkan mengenai asas-asas dalam
berdakwah oleh golongan-golongan para Nabi dan Rasul serta para Sahabat
sehinggalah sampai kepada golongan kita pada hari ini. Di samping itu juga,
kitab ini ada menceritakan kisah-kisah sahabat Nabi Muhammad SAW dalam
lingkungan remaja dalam mengembangkan dakmah Islam bersama-sama dengan Nabi
sehingga syahid di jalan Allah kerana cintakan kepada Allah dan Rasullullah.
Selain
itu, dalam perbincangan mengenai cara-cara dan asas dalam menyampaikan dakwah
serta strategi dakwah , penulis telah merujuk kepada buku karangan Ab.Aziz Mohd
Zin (1997), “Pengantar Dakwah Islamih”,”Metodologi Dakwah” dan
“Psikologi Dakwah”.
Tujuan
penulis membuat banyak tinjauan adalah bagi memastikan kajian lapangan yang
lepas itu sesuai untuk dijadikan rujukan dan juga maklumat kepada penulis.
1.8
METODOLOGI KAJIAN
Di dalam
menyempurnakan kajian ini, penulis menggunakan beberapa metod untuk mendapatkan
data dan membuat penilaian tarhadap
fakta yang diperolehi. Metod-metod tersebut ialah metod pengumpulan data dan
metod penganalisaan data.
1.8.1
Metod Pengumpulan Data
Metod pengumpulan data ialah usaha-usaha yang dilakukan dengan cara
pengumpulan data dan pentafsiran terhadap data-data yang terkumpul. Penulis
menggunakan beberapa metod kajian untuk memperoleh maklumat yang tepat bagi
penulisan kertas kajian ini. Antaranya ialah:
i.
Metod perpustakaan
Kajian yang
dijalankan oleh penulis adalah merupakan kajian perpustakaan. Beberapa buah
perpustakaan telah digunakan bagi mendapatkan data-data yang diperlukan. Antara
perpustakaan tersebut ialah:
a. Perpustakaan
Institut Kemahiran Malaysia Sarawak (IKMAS).
b. Perpustakaan
Pusat Latihan Sarawak, JAKIM Cawangan Sarawak.
ii.
Metod dokumentasi
Melalui metod ini,
penulis akan merujuk kepada bahan-bahan bertulis sama ada penerbitan rasmi atau
tidak rasmi seperti kitab-kitab, buku-buku, kertas-kertas kerja, tesis-tesis,
jurnal-jurnal dan sebagainya.
iii.
Metod Internet
Melalui metod ini,
penulis mengumpulkan artikel-artikel yang berkaitan dengan tajuk melalui enjin
pencarian seperti google, yahoo dan sebagainya. Sumber-sumber untuk
memperolehi bahan bacaan ini diambil dari laman-laman web yang sah dan
berkredebiliti sumbernya.
iv.
Metod observasi
Melalui metod ini,
penulis akan berbincang dan berdiskusi dengan penyelia, perseorangan dan
kumpulan-kumpulan yang profesional dan arif dalam bidang kajian ini bagi
mendapatkan tunjuk ajar serta bimbingan untuk memperolehi bahan-bahan yang
diperlukan untuk tujuan kajian lapangan ini.
v.
Metod historis
Melalui metod ini,
penulis akan mengumpul maklumat-maklumat berkaitan dengan sejarah yang
mempunyai hubungkait dengan tajuk kajian lapangan ini. Maklumat-maklumat ini
diperolehi daripada sumber-sumber yang sahih malalui buku-buku sejarah.
1.8.2
Metod Penganalisaan Data
Metod penganalisaan data merupakan suatu proses yang dilakukan
untuk mengolah idea ataupun data-data yang diperoleh secara sistematik dengan
menggunakan bukti, memapar dan menerangkan supaya fakta-fakta dapat difahanmi
dengan lebih jelas.[11]
Justeru itu, segala persoalan-persoalan yang menjadi perkara perbincangan dalam
kajian ini dapat diperjelaskan dengan sebaiknya. Di dalam menganalisis data
yang diperoleh, penulis menggunakan metod:
i.
Induktif
Dengan menggunakan
metod ini, penulis akan menghuraikan analisa data berdasarkan maklumat dan
pemerhatian yang diperolehi, contohnya analisa berdasarkan rujukan
perpustakaan.
ii.
Deduktif
Melalui metod ini,
penulis akan menganalisa terlebih dahulu sebelum menghubungkan analisa tersebut
dengan maklumat sebenar kajian.
iii.
Komparatif
Melalui
metod ini, penulis akan membuat perbandingan data daripada kedua-dua metod di
atas iaitu induktif dan deduktif.
1.9
SISTEMATIKA KAJIAN
Kajian ini mengupas mengenai golongan remaja
dalam mengembangkan dakwah dan kajian yang berkaitan dengannya. Kajian ini
dibahagikan kepada beberapa bab yang khusus dalam mengupas tajuk kajian ini.
Dalam
bab satu menerangkan tentang pengenalan tajuk, pengertian tajuk kajian, bidang
penyelidikan, latar belakang kajian, objektif kajian, kepentingan kajian,
sorotan kajian, metodologi kajian dan sistematika kajian.
Seterusnya
dalam bab kedua iaitu perbahasan tentang remaja, ianya akan menghuraikan
mengenai pengenalan kepada remaja dan latar belakang remaja pada masa kini,
memertabatkan generasi muda, kisah-kisah dan sejarah sahabat golongan muda pada
zaman Rasulullah SAW dan selepasnya yang berjuang mempertahankan agama Allah
SWT.
Seterusnya
penulis akan menghuraikan peranan remaja berkaitan dengan dakwah. Ianya akan
mengetengahkan moral dan agama remaja, peranan remaja dalam mengembangkan
dakwah, pemuda harapan Islam, dakwah Islam masa kini dan cara-cara remaja dalam
mengembangkan dakwah dan melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang remaja
dalam aspek kehidupan.
Manakala
dalam bab ketiga pula ialah mengetahui latar belakang Institut Kemahiran Islam
Malaysia Sarawak IKMAS. Penulis akan menghuraikan latar belakang IKMAS. Penulis
juga akan mendedahkan sejarah penubuhan IKMAS, carta organisasi IKMAS, dan
lain-lain berkenaan dengan IKMAS.
Bagi
bab keempat pula penulis akan mengemukakan laporan kajian yang dibuat kepada
pelajar-pelajar di IKMAS dan jadual serta rajah hasil daripada kaji selidik
yang telah dibuat serta rumusan hasil daripada kaji selidik yang dibuat.
Seterusnya
dalam bab kelima merupakan bab penutup. penulis akan membuat rumusan hasil
kajian di samping memberi cadangan-cadangan membina yang dirasakan perlu untuk
kepentingan bersama.
[1]
Sempurna, kesempurnaan.
[2]
Lengkap, melengkapi.
[3] Hajah
Noresah bt. Baharom (2005), Kamus Dewan, Ed. Ke-4, Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa Dan Pustaka, h.1178
[4] Ibid.,
h.1308
[5]
Ibid., h.1308
[6] Ibid.,
h.305
[7]
Berhala, melampaui batas, keterlaluan, zalim.
[8]
Ab. Aziz Mohd. Zin (1997), Pengantar Dakwah Islamiah, Kuala Lumpur:
Universiti Malaya, h.1
[9]
Surah Ali Imran (3): 110
[10]
Surah Ali Imran (3): 104
[11]
Sivachandralingam Sundararaja (2001), pemikiran dan penulisan ilmiah,
Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn.Bhd., h.22.
penulisan kajian ni sangat2 membantu saya tuk mnjlnkn kajian, terima kasih
TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN, SGT2 MEMBANTU DALAM MEMBUAT KAJIAN, SEMOGA ILMU YG DIKONGSIKAN DIKIRA SEBAGAI SATU AMAL IBADAH