BAB DUA
MENGETAHUI PERANAN REMAJA
DALAM MENGEMBANGKAN DAKWAH
2.1 PENGENALAN
Golongan remaja
adalah pewaris generasi yang akan datang. Golongan remaja banyak memberi kesan
kepada perkembangan budaya, bangsa dan agama, cara hidup remaja pada masa kini
adalah gambaran budaya yang akan datang. Oleh kerana itu, sekiranya budaya pada
masa kini itu baik dan sesuai maka dapat dianggap baik dan sesuai pulalah
budaya yang terbina pada masa akan datang. Tetapi jika sebaliknya terjadi,
kesannya amat besar pada pembangunan budaya dan bangsa khususnya kepada agama
Islam.
Remaja
dan belia pada masa kini banyak terdedah kepada pelbagai bentuk cabaran sama
ada dari segi pengaruh media massa, pengaruh atau desakan daripada rakan sebaya
serta ibu bapa ditambah pula dengan konflik pergolakan antarabangsa yang
semakin hari semakin mendapat liputan meluas di dada-dada akhbar seluruh negara.
Pergolakan antarabangsa yang berlaku sedikit sebanyak mempengaruhi akidah umat
Islam seluruh negara. Para belia yang ditarbiyah memainkan peranan yang amat
penting supaya akidah umat Islam akan terus terpelihara. Ini kerana para belia
inilah yang bakal memegang tampuk pemerintahan negara seterusnya mencorakkannya
menjadi sebuah negara Islam yang unggul.[1]
Ada
cendekiawan Islam yang mengatakan bahawa anugerah Allah SWT yang terbaik bagi
manusia ialah zaman belianya. Zaman belia adalah zaman yang paling gemilang
bagi setiap orang. Zaman belia juga adalah zaman produktif, membangun dan
membina. Tidak dapat dinafikan bahawa kekuatan sesebuah Negara pada masa
hadapan terletak pada kehebatan dan budi pekerti golongan muda atau belia pada
masa kini.[2]
Tidak
mengira zaman atau di mana pun tempatnya, bahkan sepanjang sejarah pemuda
merupakan tiang penyangga umat Islam dan pembawa arah kemajuan. Sejarah telah membuktikan, keberhasilan
dakwah Rasulullah SAW tidak terlepas dari zaman para pemudanya. Keadaan ini
dapat dilihat pada peribadi-peribadi Ali bin Abi Thalib, Zaid bin Tsabit dan
selainnya. Oleh kerana itu, untuk mengembalikan kejayaan Islam seperti pada
masa Rasulullah SAW dan sahabatnya tidak ada alternatif lain kecuali membina
generasi mudanya, sehingga kejayaan Islam yang sering kita alu-alukan dan kita
dambakan dapat menjadi kenyataan.[3]
Perkembangan
masyarakat Islam menurut Sidi Gazalba ialah sebagai sekelompok manusia dimana
mereka hidup dalam jaringan kebudayaan Islam yang diamalkan oleh kelompok itu
sebagai kebudayaannya. Nanih Machendrawati dan Agus Ahmad Safe’i menerima pakai
definisi dari sosiologi Gillin & Gillin mengatakan bahawa masyarakat Islam
adalah kelompok kemanusiaan yang mempunyai tradisi, sikap dan perasaan
persatuan yang diikat oleh kesamaan agama iaitu agama Islam.[4]
Dakwah
difahami umat Islam baik dari aspek pengertian mahu pun implementasi[5]nya, banyak dari
mereka menganggap dakwah berperanan strategik serta menentukan dalam kerangka
pembinaan mental dan spritual. Sebab Islam merupakan agama dakwah, dimana di
dalamnya terkandung pengertian usaha menyebarluaskan kebenaran dan mengajak
orang-orang agar yakin akan kebenaran Islam. Jelaslah bahawa dakwah merupakan
upaya penyampaian ajaran Islam. Keindahan dan kesesuaian Islam dengan
perkembangan zaman, baik dalam sejarah mahupun amalannya adalah ditentukan pada
kegiatan dakwah yang dilakukan oleh sekelompok umat yang terpanggil untuk
menyampaikan kewajipan itu.[6]
Islam
memang memberikan perhatian yang begitu besar kepada pemuda. Para sahabat
Rasulullah SAW usianya lebih muda, bahkan ada yang jauh lebih muda dari Nabi
Muhammad SAW, tetapi Beliau tidak segan-segan memberi tugas atau kepercayaan
kepada sahabatnya. Usamah bin Zaid diberikan kepercayaan menjadi Panglima
Perang di usianya yang baru sekitar 16 tahun. Ia merupakan satu-satunya
Panglima Perang termuda sampai saat ini.
Realiti yang terjadi saat ini, di Palestin, peranan pemuda menjadi
sangat penting sebagai penggerak perjuangan melawan penjajah zionis Israel demi
mempertahankan al-Aqsha yang merupakan simbol kewujudan umat Islam di seluruh
dunia. Pemuda jualah yang menjadi salah satu tiang penopang[7] aktiviti dan
kemakmuran sebuah masjid. dapat dibayangkan, bagaimana keadaan dan nasib sebuah
masjid tanpa aktiviti pemudanya.[8]
Islam
adalah agama yang sangat memperhatikan dan memuliakan para pemuda. Al-Quran
menceritakan tentang gambaran pemuda ashaabul kahfi sebagai kelompok pemuda
yang beriman kepada Allah SWT dan meninggalkan majoriti kaumnya yang menyimpang
dari agama Allah SWT. Akibatnya, Allah SWT menyelamatkan para pemuda tersebut
dengan menidurkan mereka selama 309 tahun.[9]
2.2 LATAR BELAKANG REMAJA PADA MASA KINI
Pendampingan dan perhatian bagi remaja
yang sedang mencari jati diri sangat diperlukan. Orang-orang yang ada di
sekitarnya memiliki peranan penting, seperti orang tua, orang dewasa yang dapat
memberi teladan yang patut di contoh, teman sebaya, lingkungan sekitar dan
lain-lain.
2.2.1 Pergaulan Remaja Masa Kini
Kita
tentu tahu bahawa pergaulan bebas itu adalah salah satu bentuk perilaku
menyimpang, yang mana “bebas” yang dimaksudkan adalah melampaui batas-batas
normal ketimuran yang ada.[10]
Masalah pergaulan bebas ini sering kita dengar dari media massa. Remaja adalah
individu yang tidak terkawal oleh pengendalian diri yang sebenar. Masalah
keluarga, kekecewaan, pengetahuan yang cetek, dan ajakan teman-teman yang
bergaul bebas membuat semakin berkurangnya potensi generasi muda dalam
mengembangkan dakwah.[11]
Pergaulan remaja saat ini tentunya perlu perhatian yang sangat serius, tidak
hanya dari pemerintah tapi juga oleh seluruh lapisan masyarakat. Saat ini
pergaulan-pergaulan remaja ke arah negatif sangat banyak sekali, samada berupa dadah,
sex bebas, pergaulan liar, dan sebagainya. Keluarga sebagai orang terdekat bagi
para anak remaja tentunya memiliki faktor penting agar remaja tersebut tidak
salah dalam bergaul. Walaupun sulit kerana tidak setiap saat orang tua
mengawasi anaknya, kerana anaknya memiliki kegiatan di luar rumah dan orang tuanya
pun mungkin sibuk bekerja, sehingga perhatian dari orang tua tidak sepenuhnya boleh
diberikan kepada anaknya.[12]
Meskipun begitu para remaja juga
seharusnya boleh memilih hal yang positif dan negatif bagi mereka. Salah satu
faktor yang penting adalah dalam bergaul, memilih teman tentunya juga harus boleh
menilai dari sikap dan perilakunya. Sikap dan perilaku teman yang baik tentunya
tidak mengajarkan hal-hal yang buruk. Remaja sekarang ini tidak pernah berfikir
apa akibat sekiranaya salah bergaul, mereka hanya berfikir bergaul seperti itu
membuat mereka senang, gembira dan tidak stress. Dengan bergaul mereka dapat teman-teman
yang banyak dan merasa merekalah orang yang berkuasa di atas muka bumi ini.
Mereka tidak pernah mendengarkan apa yang dikatakan oleh orang tua mereka lalu
mereka terjerumus ke dalam pergaulan bebas, padahal orang tua tidak pernah
bosan- mengigatkan kepada anak-anaknya agar tidak bergaul secara bebas, akan
tetapi mereka tidak pernah menghiraukannya apa lagi mengerjakannya. Mereka juga
sanggup membohongi orang tuanya agar dapat keluar malam atau sebagainya.[13]
Terkadang orang tua sering lupa
untuk berinteraksi dengan anak-anaknya. Ada diantara mereka yang lebih
mementingkan pekerjaan daripada melakukan hal itu. Bagi mereka hal itu tidak
perlu dilakukan padahal seorang anak tidak hanya memerlukan perhatian dan
interaksi dengan orang tuanya. Mereka bukan sahaja merlukan komunikasi dengan
orang tuanya, mereka juga ingin bertukar fikiran dengan orang tuanya. Mereka
ingin menceritakan pegalaman apa yang mereka rasakan sehari-hari baik itu
pangalaman yang baik mahupun pengalaman yang buruk.[14]
2.2.2 Remaja Dan Pengurusan Diri
Pengurusan diri yang sempurna
menjadikan remaja kelihatan menarik dari segi fizikal dan memiliki keperibadian
yang mempesonakan. Dengan keperibadian yang demikian remaja akan menjadi
individu yang dapat dicintai, disayangi dan dikagumi.
Bagi membolehkan remaja mempunyai
penampilan diri yang mempesonakan apabila dewasa nanti, latihan yang rapi dari
peringkat awal di rumah amat diperlukan. Ia dapat melahirkan insan yang
berakhlak, bersopan santun serta berkeyakinan tinggi dalam menghadapi hari
muka. Peribadi yang unggul amat penting kerana ia perhiasan diri yang hakiki
bagi setiap manusia yang bermasyarakat. Unit kumpulan masyarakat yang terkecil
adalah keluaga di rumah. Masyarakat yang lebih besar ialah masyarakat bandar dan Negara. Semakin
besar kumpulan yang kita anggotai semakin tinggi keperluan menguruskan diri
apabila berhadapan dengan orang lain. Keperluan yang paling tinggi nilainya
yang diharapkan daripada seseorang ialah
adab dan sopan santun. Dengan adanya kemahiran bersopan santun remaja dapat
memikirkan orang lain yang berada di sekelilingnya. Mengamalkan kehidupan yang
beradab dan bersopan santun akan menjadikan diri kita selesa, baik serta dapat
menyesuaikan diri dan bertolak ansur dalam semua keadaan dengan semua lapisan masyarakat[15].
2.2.3 Cabaran Hidup
Kehidupan zaman remaja merupakan
suatu zaman yang penuh dugaan hidup yang mencabar. Kewujudan cabaran ini
menyebabkan banyak remaja menganggap kehidupan mereka tidak begitu penting lalu
memudahkan mereka terjebak dalam pelbagai kancah gejala sosial yang mampu
menjejaskan imej dan maruah diri remaja itu sendiri. Situasi ini seolah-olah
memberi satu persepsi umum bahawa kemelut yang melanda remaja itu tidak boleh
diselesaikan dengan begitu mudah. Namun, ada pelbagai strategi yang mampu
dilaksanakan oleh pelbagai pihak untuk menangani pelbagai cabaran yang melanda
kehidupan harian remaja itu.[16]
Antara strategi awal ialah remaja
harus disedarkan bahawa kehidupan mereka itu mempunyai matlamat atau tujuan
yang tertentu. Kesedaran ini boleh ditimbulkan melalui pelbagai kempen
kesedaran yang boleh dilakukan oleh pihak media massa menerusi filem atau iklan
yang pasti ditonton oleh jutaan remaja kita. Setiap remaja yang menyedari
bahawa kehidupan mereka mempunyai matlamat yang lebih besar selain daripada
diri sendiri pasti akan mampu untuk menangani sebarang cabaran yang timbul
dalam hidup mereka kerana sedar diri mereka mampu melakukan perubahan dalam
kehidupan orang lain dan negara ini. Maka, remaja harus terlebih dahulu
disedarkan tentang kepentingan memiliki matlamat hidup yang lebih jelas dan
nyata.[17]
Manakala strategi kedua ialah pihak
sekolah harus mampu memberikan perkhidmatan kaunseling kepada mana-mana remaja
yang bermasalah dengan efektif. Perkhidmatan kaunseling ini hendaklah dilakukan
dengan sistematik dan diseliakan oleh guru-guru yang berpengalaman serta
memiliki kemahiran yang cukup dalam aspek memberi nasihat yang positif kepada
remaja kelak. Guru kaunseling bakal menjadi barisan awal untuk mengesan remaja
yang bermasalah lalu segera membuat perubahan yang mampu membawa remaja
terbabit ke pangkal jalan dengan segera. Sesungguhnya, khidmat kaunseling oleh
pihak sekolah menjadi satu senjata pelindung yang paling praktikal dalam
menangani cabaran hidup remaja kerana mereka menghabiskan masa yang lama di
sekolah.[18]
Selain itu, remaja yang sedang
menghadapi cabaran hidup mampu menanganinya dengan kembali kepada ajaran
keagamaan mereka. Semua ajaran agama di dunia ini cuba membawa penganutnya
supaya menggunakan kaedah keagamaan untuk menjalani kehidupan di dunia dengan
lebih baik selain mampu menyelesaikan masalah kehidupan mereka dengan lebih
positif dan rasional. Benteng agama menjadi kriteria penting yang harus
dimiliki dalam jiwa remaja terutama yang bermasalah kerana agama memberikan
seseorang itu satu pegangan atau kepercayaan bahawa diri mereka mampu
mengharungi badai kehidupan yang sedang melanda mereka itu. Jelaslah, semakin
tebal kefahaman agama dalam diri remaja semakin besarlah peluang remaja itu
untuk mampu menangkis sebarang cabaran kehidupan yang timbul dalam hidup
mereka.[19]
Pada masa yang sama ahli masyarakat
umum turut berperanan untuk menegur atau membantu remaja yang sedang menghadapi
cabaran dalam kehidupan mereka. Kalau kita lihat kini masyarakat tidak lagi mahu
atau berani untuk menegur kelakuan sumbang remaja kerana tidak mahu dianggap
menjaga tepi kain orang pula terutama dalam kehidupan masyarakat moden kini.
Kegagalan setiap ahli masyarakat untuk menjalankan tanggungjawab mereka untuk
memberikan nasihat kepada remaja kita telah menyebabkan banyak remaja tersesat
jalan lalu terbabit dalam pelbagai fenomena sosial yang menjejaskan imej rakyat
negara ini juga. Jadi, masyarakat harus disedarkan tentang peranan mereka untuk
sama-sama membantu remaja dengan memberi teguran dan sokongan kepada remaja
dalam menyelesaikan pelbagai cabaran kehidupan yang melanda jiwa muda mereka
itu.[20]
Malah, Persatuan Ibu Bapa dan Guru
boleh digerakkan untuk bersama-sama menangani masalah kehidupan yang melanda
golongan remaja itu. Kelebihan persatuan ini ialah gabungan idea dan kerjasama
ibu bapa serta guru mampu menjadikan mereka lebih peka akan cabaran hidup yang
dilalui oleh remaja itu. Perkongsian maklumat dan pengalaman antara dua pihak
yang penting dalam merencanakan kehidupan remaja ini pasti berupaya untuk
mencetuskan satu pendekatan yang bukan sahaja bersifat psikologi tetapi juga
praktikal dalam menyelesaikan kemelut hidup remaja tersebut. Lantaran itu,
persatuan ini perlu lebih proaktif dalam merangka pelan atau aktiviti yang
turut mampu menjadikan kehidupan remaja lebih riang dan selesa diharungi
bersama-sama.[21]
Konklusinya, semua strategi yang
diperhalusi di atas itu harus dilaksanakan dengan segera tanpa banyak alasan
lagi. Kerjasama semua pihak terutama pihak ibu bapa dan sekolah amat diperlukan
dalam menyelesaikan masalah yang bakal menentukan hala tuju negara kerana
remajalah harapan pemimpin masa depan kelak. Kegagalan untuk menyelesaikan
polemik ini secara rasional dan efektif akan menjadikan masyarakat kita pada
masa hadapan satu masyarakat yang lemah dan tidak mampu untuk bersaing dalam
arus persana globalisasi kini.[22]
2.2.4 Membina Kehidupan Cemerlang
Kejayaan adalah gabungan dari ilmu,
kemahiran dan kesungguhan. Matlamat menentukan usaha yang dilakukan. Matlamat mendorong
individu agar terus berusaha dan terus tabah menghadapi ujian. Kejayaan dalam
bidang apa pun tidak akan tercapai tanpa matlamat. Kehidupan memaksa setiap
individu menyumbang. Bentuk sumbangan pula amat bergantung kepada apa yang
dicari oleh individu itu dalam kehidupan atau matlamat yang ingin dicapainya
dalam hidup.[23]
Menurut kajian ahli sosiologi barat,
orang yang berjaya dalam hidup bukan hanya terdiri dari orang yang mempunyai
ketahanan fizikal, atau mempunyai makanan yang cukup berkhasiat atau yang
mempunnyai daya intelek yang tinggi, tetapi yang membantu beliau menjadi terus
tabah mengharung kehidupan ialah “MATLAMAT”.[24]
2.3 GOLONGAN REMAJA PADA ZAMAN RASULULLAH SAW
DAN SELEPASNYA
Sejak Islam diutus melalui Nabi
Muhammad SAW, bukan sedikit lahirnya pejuang
dan pahlawan-pahlawan Islam yang sanggup mengorbankan diri mereka, demi
mempertahankan kesucian agama Islam. Mereka meletakkan kepentingan agama
melebihi daripada kepentingan diri, demi menegakkan agama Allah SWT di muka
bumi ini. Pada zaman Nabi Muhammad SAW, baginda telah berjaya mendidik para
sahabat yang menjadi generasi al-Quran, yang sanggup berkorban nyawa demi
melindungi Rasulullah SAW, agama Islam dan orang-orang Islam ketika itu. Maka
lahirlah para pejuang terulung seperti Sayidina Hamzah, Mus’ab bin Umair, Abu
Ubaidah Al-Jarrah, Khalid Al-Walid, Saad bin Abu Waqas, Jaafar bin Abi Talib
dan ramai lagi.[25]
Agama Islam terus berkembang ke jazirah Arab dan
kemudiannya ke Afrika. Seterusnya wilayah kedaulatan Islam terus berkembang
hingga ke Eropah. Pada zaman ini lahirlah para pahlawan seperti Tariq bin
Ziyad, Musa bin Nusair, Abdul Rahman Al-Ghafiqi dan lain-lain. Perkembangan
agama Islam ini telah mendorong kepada terbentuknya barisan musuh yang
bertujuan menyekat perkembangan agama Islam,
yang dipanggil Pakatan Perang Salib. Ketika itu lahirlah Salahuddin Al- Ayyubi,
yang berjaya mempertahankan kesucian agama Islam serta membela umat Islam.[26]
Selepas itu Islam berjaya sampai ke Konstantinopel
melalui Muhammad Al-Fateh. Penentangan terus dilancarkan oleh pihak musuh yang
ingin menghancurkan perkembangan agama Islam. Pada ketika ini lahirlah para
pahlawan seperti Khairuddin Barbarossa, Raja Haji diikuti kemudiannya dengan
pahlawan Sultan Agung Mataram, Sheikh Yusuf dan lain-lain. Ini diikuti dengan
perjuangan Umar Mukhtar dan terakhir sekali Sheikh Yassin, yang menyemarakkan
pejuang Hamas bagi membebaskan bumi Palestin.[27]
Kepahlawanan mereka yang tidak pernah mudah menyerah
kalah dan gigih mempertahankan kedaulatan agama Islam dengan mengorbankan nyawa
sendiri, sewajarnya diketahui, hayati dan dicontohi oleh generasi muda Islam.
Pengorbanan dan jasa mereka yang tidak ternilai seharusnya dihargai oleh kita
semua, yang telah dapat menghirup dan menikmati nikmat Islam sekarang ini,
tanpa berasa lalai kerana pihak musuh sentiasa berusaha untuk menghapuskan umat
Islam dan ajaran Islam. Bentuk peperangan moden seperti perang penjajahan minda
melalui penggunaan teknologi canggih serta budaya kuning, hendaklah disedari
dan diawasi.[28]
2.3.1 Saad
Bin Abu Waqas
Dalam golongan remaja zaman
Rasulullah SAW, penulis mengambil kisah daripada sahabat Rasulullah SAW iaitu
Saad bin Abu Waqas. Dimana Saad bin Abu Waqas adalah salah seorang sahabat yang
muda dan dalam lingkungan remaja berserta dengan Rasulullah SAW dalam banyak
peperangan seperti perang Badar, perang Tabuk, perang Qadisiyah dan lain-lain
lagi. Saad bin Abu Waqas juga adalah salah seorang sahabat yang dijanjikan
masuk syurga.
Saad bin Abu Waqas adalah tergolong
dalam antara beberapa sahabat besar atau sahabat besar Rasulullah SAW. Beliau
berasal dari suku kaum Zuhrah dan
mempunyai pertalian kekeluargaan dengan Rasulullah SAW dari sebelah ibunya.[29] Ibu kepada Saad berasal
daripada Bani Umaiyyah yang bernama Hamnah binti Sufian bin Umayyah bin Abdul
Syam bin Abdul Manaf bin Qusaiy.[30] Menurut ahli sejarah Islam, beliau di panggil
oleh Rasulullah SAW sebagai ‘pak cik dari sebelah ibunya’ dan lantas dikatakan
sebagai bapa saudara Baginda. Saad lahir dan membesar di kota Mekah. Beliau
amat disayangi oleh ibunya. Oleh itu tatkala berita beliau memeluk agama Islam
diketahui oleh ibunya, Saad telah didesak oleh ibunya untuk keluar dari agama
Islam. Bahkan pernah satu ketika, ibunya pernah mengugut untuk tidak makan
selama beberapa hari selagi Saad tidak keluar dari agama Islam dan kembali ke
agama nenek moyang mereka. Saad sebaliknya enggan untuk tunduk kepada ugutan
ibunya itu dengan berkata, dia tidak akan meninggalkan ajaran Islam sekalipun
ibu kesayangannya itu mati beberapa kali. Hal ini mendorong ibunya untuk
mengalah dan akhirnya terpaksa makan.[31]
Berikutan
apa yang berlaku ke atas Saad itu, Allah SWT telah menurunkan wahyunya,
sebagaimana Firman Allah;
Maksudnya:
Dan Kami
wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah
mengandungnya Dengan menanggung kelemahan Demi kelemahan (dari awal mengandung
hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah Dalam masa dua
tahun; (dengan Yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu;
dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).
Dan jika
mereka berdua mendesakmu supaya Engkau mempersekutukan denganku sesuatu Yang
Engkau - Dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya maka
janganlah Engkau taat kepada mereka; dan bergaulah Dengan mereka di dunia
Dengan cara Yang baik. dan Turutlah jalan orang-orang Yang rujuk kembali kepadaKu
(dengan Tauhid dan amal-amal Yang soleh). kemudian kepada Akulah tempat kembali
kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu Segala Yang kamu telah
kerjakan.[33]
Apabila Saad bertemu Rasulullah SAW dan mengadu tentang
ugutan ibunya itu, Allah SWT telah menurunkan wahyu di atas yang kemudian telah
dibacakan oleh Baginda kepada Saad. Hal ini mendorong Saad untuk terus berbuat
baik kepada ibunya dan melayannya seperti biasa. Firman Allah SWT itu banyak
dijadikan pedoman oleh mereka yang memeluk agama Islam tetapi mendapat tentangan daripada kedua ibu
bapa masing-masing.[34]
Saad memeluk agama Islam ketika berusia 17 tahun. Beliau
tergolong dalam lelaki yang paling terawal memeluk agama Islam iaitu selepas Sayidina Ali, Zaid bin Harithah
dan Sayidina Abu Bakar As-Siddiq. Ketika beliau menyertai Rasulullah SAW dalam Perang Badar, adiknya yang berusia
belasan tahun iaitu Umai turut ingin bersamanya menyertai perang. Oleh kerana
usianya yang masih muda, adiknya itu tidak dibenarkan oleh Rasulullah SAW menyebabkan
dia menangis. Akhirnya beliau turut dibenarkan ikut serta. Umair adalah salah
seorang daripada 14 orang Islam yang gugur syahid dalam Perang Badar.[35]
Saad bin Abu Waqas pernah dicalonkan sebagai Khalifah
selepas Sayidina Umar Al-Khattab meninggal dunia, tetapi beliau menarik diri
daripada pencalonan bagi menyandang jawatan sebagai Khalifah. “saya bukanlah
orang yang layak bagi memimpin negeri ini”. Saad Abu Waqas bingkas bangun,
lalu beliau pun berkata, “Sesungguhnya, saya tidak layak dicalonkan bagi
menjadi Khalifah yang begitu besar tanggungjawabnya. Saya tidak sebijak
Khalifah yang pernah menyandang jawatan ini yang ternyata berkemampuan
memerintah dunia Islam dengan penuh tanggungjawab.”[36]
Saad bin Abu Waqas telah berhijrah ke Negara China setelah
Khalifah Umar Al-Khattab meninggal dunia, beliau berhijrah ke China semasa
Sayidina Uthman bin Affan menjadi Khalifah. Penghijraan Saad bin Abu Waqas ke
China adalah untuk menyampaikan agama
Islam yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Saad memulakan ucapannya dengan menyebut
‘bismillahir rahma nir rahim’ yang bererti dengan nama Allah yang maha
pemurah lagi maha mengasihani. Kata-kata yang diucapkan oleh Saad itu berjaya
menarik perhatian orang ramai yang mahu mengetahui dengan lebih lanjut.
Lantaran itu Saad dengan penuh hemah dan bijaksana pun menerangkannya sehingga
dapat meyakinkan mereka yang bertanya. Beberapa orang daripada mereka memeluk
agama Islam dengan mengucap dua kalimah syahadah di hadapannya sendiri.[37]
Selepas beberapa tahun merantau ke Negara China, kinin
sudah tiba masanya untuk Saad bin Abu Waqas pulang semula ke Madinah. Pada
ketika itu badai ketegangan politik sedang hebat melanda umat Islam. Akibat
pembunuhan Khalifah Uthman bin Affan, keadaan umat Islam menjadi
berpecah-belah. Saad berasa sungguh sedih dengan pertumpahan darah yang
berlaku. Atas alasan apa mereka saling berperang tidak diketahui. Perkara
itulah yang menghantui fikiran Saad sejak tercetusnya perbalahan antara umat
Islam, Saad tidak sanggup ikut serta. Beliau mengambil sikap berkecuali dengan
tidak menyebelahi mana-mana pihak. Beliau turut meratapi kematian berpuluh-puluh ribu umat Islam akibat
peperangan yang ternyata sia-sia itu.[38]
Beberapa tahun berlalu. Kesihatan Saad bin Abu waqas
semakin merosot. Namun begitu, beliau tetap berulang-alik dari rumahnya ke
masjid Nabi untuk sembahyang berjemaah dan mengajar ilmu agama. Ketika sudah
dapat merasakan ajalnya semakin tiba untuk pergi menghadap Allah SWT. Pada
suatu pagi, selepas selesai sembahyang subuh, Saad menyuruh keluarganya supaya
berkumpul. Umar dan Al-Haqiq antara anak lelakinya yang sentiasa berada di
sampingnya. Wajah Saad kelihatan tenang dan jernih. Kepalanya berada di
pangkuan anak lelakinya. Mereka sedang bersedih kerana yakin akan kehilangan
insan tersayang. “janganlah kamu bersedih wahai anak-anakku. Sesungguhnya,
Allah tidak akan mengazabku kerana ayah termasuk dalam kalangan ahli syurga.
Rasulullah sudah pun memberikan khabar gembira itu kepada ayah ketika hayatnya.
Sekiranya begitu, untuk apa ayah takut menghadap-Nya, bukankah begitu?”.[39]
Tidak lama kemudian saat sakaratulmaut pun tiba bagi menjemput insan yang
dikasihi oleh Allah SWT itu. Pemergiannya diiringi dengan tangisan sedangkan
beliau pergi dengan kegembiraan. Saad bin Abu Waqas pergi membawa kenangan
terindah yang sudah dikumpulkannya sepanjang hayatnya untuk persediaan bertemu
dengan Tuhan Yang Abadi. Beliau adalah antara sahabat Rasulullah yang terakhir
yang dijemput Ilahi. Saad bin Abu Waqas meninggal dunia ketika berusia 80 tahun
ataupun bersamaan tahun 55 hijrah. Jasadnya dikebumikan di tanah perkuburan
Ba’qi yang terletak bersebelahan dengan masjid Nabi.[40]
2.3.2 Salahuddin
Al-Ayyubi
“ketika Allah menganugerahkan aku
bumi Mesir, aku yakin Dia juga menganugerahkan Palestin juga untukku”;
Salahuddin Al-Ayyubi.[41]
Salahuddin Al-Ayubi atau juga
dikenali sebagai Saladin di kalangan orang-orang Barat, dilahirkan di Tigris,
yang terletak di sebelah barat Sungai Tigris. Salahuddin dilahirkan pada 1193.
Nama penuh Salahuddin ialah Salahuddin
Yusuf Ibnu Ayyub. Beliau berasal daripada bangsa Kurdish yang sekarang ini
tinggal di kawasan sempadan Iraq serta Turki. Beliau bertanggungjawab
mengasaskan Kesultanan Ayyubiah di Mesir dan Syria serta menjadi pemerintahnya
yang pertama.[42]
Pada 1139, Salahuddin mengikuti bapa
saudaranya Asaduddin Shirkuh berpindah dari Tikrit ke Mosul. Salahuddin
kemudiannya menyertai Imaduddin Zengi yang telah melantik Salahuddin sebagai
panglima perangnya di Baalbek. Setelah kematian Imaduddin Zengi, anaknya
Nuruddin menjadi pemerintah di Aleppo serta pemimpin kaum Zenghi. Salahuddin
kemudiannya berpindah ke Damaskus, di mana beliau telah jatuh hati dengan
tempat itu. Menurut para pengkaji sejarah, Salahuddin ketika mudanya lebih
berminat dengan ilmu-ilmu agama berbanding untuk menjadi tentera. Beliau
menguasi bacaan al-Quran ketika muda remaja dan mampu menjawab soalan-soalan
yang berkaitan dengan undang-undang dan aritmetik serta mempunyai pengetahuan
tentang bijak pandai Yunani seperti Euclid dan lain-lain. Satu faktor lain yang
mungkin mendorong Salahuddin lebih berminat dalam bidang keagamaan ialah kerana
dalam perang Salib 1, Jerusalem telah ditawan oleh tentera Salib dalam satu
serangan mengejut. Selain daripada itu, Salahuddin dikatakan mempunyai
pengetahuan yang baik tentang sejarah dunia Arab.[43]
Kerjaya Salahuddin mula menonjol
ketika beliau berkhidmat di bawah pak ciknya, Asaduddin Shirkuh yang merupakan
seorang panglima kepada Nuruddin yang handal lagi disegani. Pada penghujung
1169, Shirkuh telah meniggal dunia dan Nuruddin segera melantik penggantinya.
Shawar, Perdana Menteri kepada Khalifah Al-Adid juga turut meninggal dunia.
Khalifah Al-Adid kemudiannya telah melantik Salahuddin untuk menggantikan
tempat Shawar. Pada majlis perlantikannya iaitu pada 26 Mac 1170, Salahuddin
mula meninggalkan perbuatannya yang suka meminum arak sebelum ini dan
bertaubat. Beliau menjalani kehidupan dengan penuh kesederhanaan dan melupakan
amalan hidupnya selama ini yang bertentangan dengan ajaran Islam. Hal ini
kerana Salahuddin berpendapat bahawa perlantikannya sebagai Perdana Menteri
Mesir adalah satu amanah dan anugerah dari Allah SWT untuk suatu perkara yang
besar kelak. Ketika inilah beliau mula mendekati alim ulama dan banyak
bertanyakan tentang jihad pada jalan Allah SWT.[44]
Setelah berjaya mengukuhkan
kedudukannya di Mesir, Salahuddin telah melancarkan kempen memerangi Tentera
Salib. Beliau dan pasukan tentera telah mengepung Darum pada 1170. Salahuddin
dan pasukan tenteranya kemudian menyerang dan menawan Gaza. Walaupun telah memerintah
Mesir, Salahuddin menganggap diri beliau sebagai wakil kepada Nuruddin yang
berkuasa di Syria dan memasuki Damsyik. Beliau diberikan sambutan yang meriah
oleh para penduduk dan mengambil keputusan
memberikan tumpuan untuk menguasai kawasan-kawasan yang pernah dikuasai
oleh beliau. Beliau telah menawan Aleppo pad 1176 dan kemudiannya menguasai
Mosul pada 1186.[45]
Buat sementara waktu, salahuddin
membiarkan Tentera Salib bagi memberi tumpuan terhadap usaha-usahanya untuk
mengukuhkan penguasaan di Syria. Selepas tewas dalam Perang Montsigard pada
1177, Salahuddin telah menyerang sebuah kubu Tentera Salib pada 1179 dan
berjaya mengalahkan Tentera Salib. Apabila Raynald menyerang dan membunuh
orang-orang Islam yang dalam perjalanan menunaikan haji pada 1185, Salahuddin
bertindak balas dengan menyerang kawasan-kawasan yang dikuasai tentera Kristian
pada bulan julai 1187. Beliau dan tenteranya juga telah bertempur dengan
angkatan Perang Salib hasil gabungan beberapa orang raja diketuai Guy dari
Lusignan. Dalam pertempuran yang diberi nama Perang Hittin ini. Tentera salib
berjaya ditumpaskan pada 4 Julai, 1187. Palestin bejaya ditawan semula oleh
Salahuddin daripada orang-orang Kristian.[46]
Salahuddin
berjaya menangkap Raynald, yang bertanggungjawab membunuh para jemaah haji
Islam. Atas kesalahannya itu, Salahuddin sendiri bertindak memancung kepala
Raynald. Raja Guy dari Lusignan, walaupun turut di tangkap, tidak dipancung
oleh Salahuddin. Berikutan kemenangan tentera Islam dalam perang Hittin ini,
Salahuddin telah berjaya merampas semula hampir semua kota-kota yang sebelum
itu dikuasai oleh tentera Salib.[47]
Reginald dari Chatilon iaitu adik
kepada Raja Guy yang memerintah Palestin, telah menawan ramai jemaah haji Islam
yang baru pulang dari Makkah. Beliau telah menyeksa dan membunuh mereka. Ketika
ada di antara mereka merayu minta dikasihani, dengan angkuhnya Renald berkata,
“mintalah kepada nabi kamu Muhammad, untuk menyelamatkan kamu.” Apabila
Salahuddin mendapat tahu berita ini, beliau amat merah. Beliau berjanji untuk
membunuh Reginald dengan tangannya sendiri.[48]
Setelah berjaya menawan Palestin,
Raja Guy dan Reginald termasuk antara yang berjaya ditangkap. Kedua-dua mereka
lalu dibawa ke khemah beliau. Salahuddin lalu berkata dihadapan Reginald, “Aku
bersumpah sebanyak dua kali untuk membunuhnya. Pertama kali ketika dia mengugut
untuk menyerang dua kota suci (iaitu Makkah dan Madinah) dan kali kedua ketika
dia membunuh para jemaah haji. Sesungguhnya aku akan menuntut bela terhadapnya
atas nama Nabi Muhammad SAW” Salahuddin lalu menghunuskan pedangnya dan
memenggal kepala Reginald.[49]
Salahuddin menunjukkan sikap budiman
dan penyayang beliau setelah berjaya menawan Baitulmuqaddis. Beliau melayan
orang-orang Kristian dengan baik. Orang-orang Kristian yang miskin dibebaskan
tanpa perlu membayar wang tebusan. Beliau turut memenuhi permintaan para isteri
dan para ibu yang merayu agara mereka disatukan dengan suami dan anak-anak
mereka. Tidak ada seorang pun orang-orang Kristian yang mengadu bahawa mereka
telah dikasari, dihina atau diseksa. Hal ini diakui sendiri oleh ahli-ahli
sejarah Kristian. Menurut ahli-ahli sejarah tersebut, seorang daripadanya
Stanley Lane Poole (1914), keadaan ini jauh berbeza dengan apa yang dilakukan
oleh tentera Kristian pada Perang Salib 1. Ketika tentera Salib menawan
Baitulmuqaddis pada 1099, Raja Godfrey dan Tranced menunggang kuda di
jalan-jalan menuju Jurusalem dengan angkuhnya, orang-orang Islam yang terdiri
daripada penduduk di Baitulmuqaddis telah diseksa, dibunuh dan dibakar.
Orang-orang Islam dipanah dari jarak dekat oleh tentera-tentera Kristian dari atas
bumbung dan menara gereja. Mayat mereka dibiarkan bertimbun-timbun dan dibakar.[50]
Salahuddin menunjukkan semangat
juang yang tinggi. Perkataan jihad tidak pernah lekang dari bibirnya. Beliau
kerap berpuasa sunat dan bangun malam untuk mengerjakan solat tahajud sambil
berdoa memohon pertolongan dari Allah SWT. Begitu juga dengan tentera-tentera
Islam. Salahuddin berjaya menyatukan tentera-tentera Islam yang terdiri
daripada pelbagai bangsa. Tentera-tentera dari Mesir, Iraq, Syria, Kurdish,
Turki dan seluruh pelosok Arab dilayan dengan baik oleh Salahuddin dan diberi
kepercayaan dalam menghadapi Angkatan Perang Salib. Salahuddin turut menahan
lapar dan dahaga bersama-sama tenteranya. Beliau sama sekali tidak menunjukkan
bahawa beliau seorang raja . keadaan inilah yang memberikan semangat juang yang
tinggi kepada orang-orang Islam yang menyertai angkatan perang Islam di bawah
pimpinan Salahuddin.[51]
Bahauddin Shaddad, penasihat utama
Salahuddin telah menulis kisah tentang pahlawan agung Islam ini. Beliau menceritakan
bahawa Salahuddin seorang yang pemurah dan selalu memberi sedekah kepada fakir
miskin dan mereka yang memerlukan. Beliau juga selalu mendirikan solat
berjemaah bahkan ketika beliau sakit yang membawa kematiannya pun, beliau masih
mendirikan solat secara berjemaah. Cuma untuk tiga malam terakhir ketika beliau
telalu tenat dan uzur, beliau tidak solat berjemaah tetapi tetap mendirikan
solat lima waktu. Beliau juga selalu mendirikan solat malam. Bahauddin turut
menceritakan bahawa Salahuddin tidak pernah membayar zakat kerana beliau tidak
mempunyai harta dan wang yang cukup nisab[52]
Disini, penulis ingin mengatakan Islam bukan agama
peperangan. Namun pada ketika Islam diancam, Islam adalah agama yang mengangkat
perang sebagai sesuatu yang suci.
Tujuan perang dalam Islam berkembang bagi menegakkan
agama Islam. Ini sesuai dengan hadis Nabi Muhammad SAW yang direkodkan oleh
Bukhari dan Muslim, bermaksud, “Aku disuruh memerangi manusia sehingga
mereka berkata tidak ada tuhan selain Allah, dan mereka mendirikan solat serta
menunaikan zakat, apabila mereka berkata demikian, darah dan harta mereka
terselamat daripadaku kecuali dengan haknya, dan perhitungannya terserah pada
Allah.”[53]
Maka, kita dapat lihat disini betapa pentingnya golongan
muda pada zaman Rasulullah SAW sehingga sanggup mengorbankan nyawa demi
mempertahankan agama yang suci iaitu agama Islam sehingga syahid di jalan Allah
SWT. Begitu juga zaman selepasnya dimana Salahuddin Al-Ayyubi menjadi panglima
perang di waktu usia muda demi mempertahankan agama Islam daripada ditindas
oleh orang-orang kafir. Maka kita lihatlah zaman muda mereka penuh dengan usaha
dalam menyampaikan kalimah suci iaitu “tiada tuhan selain Allah, dan Nabi
Muhammad itu Rasulullah”. Peperangan juga adalah salah satu metod dakwah,
maka dengan itulah dakwah islam sampai hingga kehari ini hasil daripada
perjuangan orang-orang terdahulu.
2.4 KEUTAMAAN DAKWAH
Dalam pandangan
Islam, banyak sekali keutamaan dakwah, dalam al-Quran banyak ditemukan
ayat-ayat yang bersifat memotivasi diri pemuda untuk melakukan dakwah,
antaranya:
Maksudnya:
Kamu
(Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat Yang dilahirkan bagi (faedah)
umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik dan
melarang daripada Segala perkara Yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula
beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). dan kalaulah ahli Kitab
(Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana Yang semestinya), tentulah (iman)
itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada Yang beriman dan
kebanyakan mereka: orang-orang Yang fasik.[55]
Ayat ini memberikan gambaran tentang kedudukan yang tinggi dan
mulia bagi orang yang berdakwah. Pada ayat-ayat lain Allah SWT menjanjikan
keuntungan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat bagi orang-orang yang berdakwah.
Firman Allah SWT:
Maksudnya:
Dan
hendaklah ada di antara kamu satu puak Yang menyeru (berdakwah) kepada
kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik,
serta melarang daripada Segala Yang salah (buruk dan keji). dan mereka Yang
bersifat demikian ialah orang-orang Yang berjaya.[57]
Berdakwah juga merupakan sebaik-baik perkataan
Maksudnya:
Dan
tidak ada Yang lebih baik perkataannya daripada orang Yang menyeru kepada
(mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal
Yang soleh, sambil berkata: "Sesungguhnya Aku adalah dari orang-orang
Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!"[59]
Orang yang berdakwah akan mendapat anugerah rahmat Allah SWT yang
melimpah. Perhatikan Firman Allah SWT:
Maksudnya:
Dan
orang-orang Yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi Penolong
bagi setengahnya Yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang
daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat,
serta taat kepada Allah dan RasulNya. mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah;
Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.[61]
2.5 MORAL DAN AGAMA REMAJA
Remaja masa kini menaruh minat pada agama menganggap
bahawa agama berperanan penting dalam kehidupan. Minat pada agama antara lain
tampak dengan membahas masalah agama. Mengikuti perjalanan-perjalanan agama di
sekolah dan dipengajian tinggi dan mengikuti berbagai upacara agama. moral umat
manusia yang semakin rumit, bahkan melupakan sendi-sendi ajaran keagamaan,
merupakan kemerosotan moral yang kian hari semakin perlu kepada bimbingan
rohani dan nilai-nilai etika di antara manusia
yang mungkin mampu mengubati trauma kehidupan era moden yang semakin
canggih dan tidak lagi menyentuh nilai-nilai manusiawi sebagaimana yang
diharapkan semua lapisan masyarakat. Nilai-nilai rohani tersebut kata
al-Maududi dapat ditempuh dengan cara saling membantu (nasihat menasihati
sesama manusia sebagai saudara). syari’at Ilahi juga harus disebarkan kepada
setiap peribadi, termasuk dikalangan para generasi muda sehingga manusia
bersatu dalam merenungkan nilai-nilai
ketuhanan yang menjadi tujuan akhir manusia.[62]
2.5.1 Perkembangan Moral Remaja
Moral diambil dari bahasa Latin Mos
(jamak, mores) yang bererti kebiasaan, adat. Sementara moralitas secara lughawi
juga berasal dari kata mos bahasa Latin (jamak, mores) yang berarti kebiasaan,
adat istiadat. Kata bermoral mengacu bagaimana suatu masyarakat
yang berbudaya berperilaku, dan kata moralitas juga merupakan kata sifat latin
moralis mempunyai erti yang pada dasarnya sama dengan moral hanya ada nada
lebih abstrak. Kata moral dan moralitas memiliki erti yang sama, maka dalam
pengertian di sini lebih ditekankan pada penggunaan moralitas, kerana sifatnya
yang abstrak. Moralitas adalah sifat moral atau keseluruhan asas dan nilai yang
berkenaan dengan baik dan buruk.[63]
Seorang dapat dikatakan bermoral
apabila tingkah laku orang tersebut sesuai dengan nilai-nilai moral yang
dijunjung tinggi oleh kelompok sosial. Sehingga tugas penting yang harus
dikuasai remaja adalah mempelajari apa yang diharapkan oleh kelompok
daripadanya dan kemudian mahu membentuk perilakunya agar sesuai dengan harapan
sosial tanpa terus dibimbing, diawasi, didorong dan diancam hukuman seperti
yang dialami waktu kanak-kanak.[64]
Remaja diharapkan mengganti
konsep-konsep moral yang berlaku umum dan merumuskannya ke dalam kelompok moral
yang akan berfungsi sebagai pedoman bagi perilakunya. Sekarang remaja harus
mengendalikan perilakunya sendiri, yang sebelumnya menjadi tanggunjawab orang
tua dan guru.[65]
Islam memberikan ukuran dan
nilai-nilai dasar moral, untuk membimbing dan mengendalikan seluruh kehidupan
manusia. Islam memberikan kod etika dan tindak-tanduk menyeluruh untuk individu
dan menunjuk cara untuk sampai kepada keagungan moral setinggi mungkin,
memberikan dasar-dasar moral sebagai tempat membangun masyarakat yang
benar-benar baik. Dapat diterima sebagai dasar tindak-tanduk peribadi atau
golongan, dapat menyelamatkan kehidupan manusia dari anarkis[66]
dan kekacauan.[67]
Menurut Maududi dan ia juga menegaskan bahawa untuk membentuk iman yang benar
dan moral yang kuat harus dimulai dari pengucapan kata la Ilaha
illallah, Muhammmadurrasulullah, dengan mengucapkan kata-kata ini, orang
diharapkan berubah secara umum.[68]
Proses
perubahan yang diinginkan Maududi dalam hal ini adalah bahawa dengan
kekuatan kalimah syahadah tersebut, pengaruhnya dapat
melampaui ikatan darah (tali persaudaraan).[69] Kalimat tauhid tersebut juga dapat menyatukan
orang asing ke dalam satu bangsa, iman dan agama. Dengan itu, ternyatalah
bahawa syahadah la Ilaha illallah,
Muhammmadurrasulullah mengandungi
bahagian Tauhid, kerana syahadah ini adalah Tauhid Uluhiyyah. Dan Tauhid
Uluhiyyah mengandungi tauhid bahagian Rububiyyah dan Tauhid Asma’ Wal-Sifat.[70]
Remaja dalam perkembangan
keperibadiannya selalu memerlukan seseorang tokoh identifikasi. Identifikasi
bererti dorongan untuk menjadi identiti (sama) dengan seorang lain. Pada
remaja, biasanya tokoh yang ingin disamai (tokoh identifikasi) adalah ayah atau
ibunya. Dalam proses identifikasi ini, anak mengambil alih (biasanya dengan
tidak disedari oleh anak itu sendiri) sikap-sikap, norma dan sebagainya dari
tokoh identifikasi. Jadi dalam proses identifikasi anak tidak saja ingin
menjadi identiti secara lahiriah, tetapi justeru secara batiniah. Anak-anak
yatim piatu tidak mempunyai tokoh identifikasi tertentu, sehingga perkembangan
keperibadian yang kurang sempurna, mudah terpengaruh, mudah terjerumus dan
terpengaruh dengan gejala sosial. Untuk menghindari hal ini sebaiknya
remaja-remaja seperti itu diberi tokoh identifikasi pengganti (nenek, pak cik
atau rumah anak-anak yatim).[71]
Perkembagnan moral adalah salah satu
topik tertua yang menarik minat mereka yang ingin tahu mengenai sifat dasar
manusia. Kini kebanyakan orang memiliki pendapat yang kuat mengenai tingkah
laku yang dapat diterima dan yang tidak dapat diterima, tingkah laku layak dan
tidak layak, dan cara-cara yang harus dilakukan untuk mengajarkan tingkah laku yang
dapat diterima dan layak kepada remaja.[72]
Teori psikoanalisis tentang
perkembangan moral menggambarkan perkembangan moral, teori
psikoanalisis dengan pembahagian struktur keperibadian manusia
menjadi tiga yaitu ID, EGO dan SUPER EGO. ID
adalah struktur keperibadian yang terdiri atas aspek biologi yang tidak
rasional dan tidak disedari. EGO adalah struktur keperibadian yang
terdiri dari aspek psikologi iaitu sub sistem ego yang rasional dan disedari,
namun tidak memiliki moral. SUPER EGO adalah struktur
keperibadian yang terdiri atas aspek sosial yang berisikan sistem nilai dan
moral yang benar-benar memperhitungkan “benar” atau “salah”
tentang sesuatu.[73]
2.5.2 Perkembangan Keagamaan Remaja
Latar belakang kehidupan beragama
remaja dan ajaran agamanya berkenaan dengan hakikat dan nasib manusia, memainkan
peranan penting dalam menentukan konsepnya tentang apa dan siapa dia, dan akan
menjadi apa dia. Agama seperti yang kita temukan dalam kehidupan sehari-hari
terdiri atas suatu sistem tentang keyakinan-keyakinan, sikap-sikap dan
praktik-pratik yang kita anut, pada umumnya berpusat pada pemujaan.[74]
Disudut pandangan individu yang
beragama, agama adalah sesuatu yang menjadi urusan terakhir baginya. Ertinya
bagi kebanyakan orang, agama merupakan jawapan terhadap kehausannya, jaminan,
dan keyakinan tempat mereka meletakkan dirinya dan untuk menolong
harapan-harapannya.[75]
Dari sudut pandangan sosial,
seseorang berusaha melalui agamanya untuk memasuki hubungan-hubungan bermakna
dengan orang lain, mencapai komitmen yang ia pegang bersama dengan orang lain
dalam ketaatan yang umum terhadapnya. Bagi kebanyakan orang agama merupakan
dasar terhadap falsafah hidupnya.[76]
Bagi remaja, agama memiliki erti
yang sama pentingnya dengan moral. Bahkan, sebagaimana dijelaskan oleh Adams
dan Gullotta agama memberikan sebuah kerangka moral, sehingga membuat seseorang
mampu membandingkan tingkah lakunya. Agama dapat menstabilkan tingkah laku dan
boleh memberikan penjelasan mengapa dan untuk apa seseorang ada di dunia ini.
Agama memberikan perlindungan rasa aman, terutama bagi remaja yang tengah
mencari kewujudan dirinya.[77]
Dibandingkan dengan masa awal
kanak-kanak misalnya, keyakinan agama remaja telah mengalami perkembangan yang
cukup bererti. Kalau pada masa awal kanak-kanak ketika mereka baru memiliki
kemampuan berfikir simbolik. Tuhan dibayangkan sebagai seseorang yang berada
diawan, maka pada masa remaja mereka mungkin berusaha mencari sebuah konsep
yang lebih mendalam tentang Tuhan dan kewujudannya. Perkembangan pemahaman remaja
terhadap keyakinan agama ini sangat dipengaruhi oleh perkembangan kognitifnya.[78]
Oleh kerana itu meskipun pada masa
awal kanak-kanak ia telah diajarkan agama oleh orang tua mereka, namun kerana
pada masa remaja mereka mengalami kemajuan dalam perkembagnan kognitif, mereka
mungkin mempertanyakan tentang kebenaran keyakinan agama mereka sendiri.
Sehubungan dengan pengaruh perekembangan kognitif terhadap perkembangan agama
selama masa remaja ini.[79]
Seseorang dapat dikatakan bermoral, apabila
tingkah laku orang tersebut sesuai dengan nilai-nilai moral yang di
junjung tinggi oleh kelompok sosialnya. Sehingga tugas penting yang
harus dikuasai remaja adalah mempelajari apa yang diharapkan oleh kelompoknya.[80]
2.6 PERANAN AGAMA DALAM MEMERTABATKAN GENERASI MUDA
Agama
merupakan himpunan sejumlah prinsip dan peraturan yang memerlukan penghayatan.
Walaupun agama mempunyai prinsip dan peraturan yang baik dan elok, ia tidak
akan bermakna dan mendatangkan manfaat sekiranya ia tidak dihayati dan
diamalkan. Oleh itu agama akan berperanan sekiranya ada orang yang
mengamalkannya.[81]
Agama
Islam telah menentukan hala tuju yang perlu dimainkan oleh individu dan
masyarakat agar dapat membentuk insan yang seimbang di dalam aspek-aspek
jasmani, rohani dan intelek.[82]
Sebelum
penulis menghuraikan pandangan Islam yang memertabatkan generasi muda khususnya
kepada remaja menuju hidup yang lebih baik, penulis akan cuba menghuraikan
beberapa prinsip penting yang menggambarkan pandangan Islam tentang peranan
agama.
Islam memandang bahawa kehadiran
agama di dunia ini adalah bertujuan untuk mengubah masyarakat (al-nas[83]) dari berbagai-bagai kegelapan
kepada cahaya; dari zulmat[84]t kepada al-nur[85] sebagaimana firman Allah SWT
di dalam surah Ibrahim;
Maksudnya:
Alif,
Laam, Raa'. ini ialah Kitab (Al-Quran) Kami turunkan Dia kepadamu (Wahai
Muhammad), supaya Engkau mengeluarkan umat manusia seluruhnya dari gelap-gelita
kufur kepada cahaya iman - Dengan izin Tuhan mereka - ke jalan Allah Yang Maha
Kuasa lagi Maha Terpuji.[87]
Lagi
firman Allah S.W.T di dalam surah al-Maidah;
Maksudnya:
Wahai
ahli Kitab! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul Kami (Muhammad, s.a.w)
Dengan menerangkan kepada kamu banyak dari (keterangan-keterangan dan
hukum-hukum) Yang telah kamu sembunyikan dari Kitab suci, dan ia memaafkan kamu
(dengan tidak mendedahkan) banyak perkara (yang kamu sembunyikan). Sesungguhnya
telah datang kepada kamu cahaya kebenaran (Nabi Muhammad) dari Allah, dan sebuah Kitab
(Al-Quran) Yang jelas nyata keterangannya.[89]
Maksudnya:
Dia lah
Yang menurunkan kepada hambaNya (Nabi Muhammad) keterangan-keterangan Al-Quran
Yang terang nyata, kerana ia hendak mengeluarkan kamu dari gelap-gelita
(kekufuran) kepada cahaya (iman) Yang terang-benderang. dan (ingatlah)
Sesungguhnya Allah Maha belas, lagi Maha Mengasihani, terhadap kamu.[91]
Dari
ayat-ayat di atas jelas bahawa Islam adalah agama yang menghendaki perubahan
dalam masyarakat khusus kepada golongan remaja. Islam diturunkan bukan untuk
memperakui status masyarakat jahiliyah, tetapi kedatangannya untuk memperbaiki
masyarakat tersebut dari pelbagai kegelapan atau kezaliman (zulmat).
Islam
adalah agama dakwah. Dakwah bererti menyeru dan mengajak orang supaya
mengamalkan kebaikan dan petunjuk, menyuruh makruf dan mencegah mungkar. Setiap
muslim berkewajipan untuk menjalankan dakwah mengikut kemampuan masing-masing.
Oleh itu apabila menjadi muslim, secara automatik menjadi pendakwah[92].
Dalam
mengangkat darjat dan kedudukan generasi muda, islam telah menyerahkan tugas
dan tanggungjawab ini kepada beberapa pihak, di antaranya:
i.
Institusi kekeluargaaan:
Firman Allah di dalam surah Luqman;
Maksudnya:
Dan
(ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat
kepadanya:" Wahai anak kesayanganku, janganlah Engkau mempersekutukan
Allah (dengan sesuatu Yang lain), Sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu
kezaliman Yang besar"[94]
Seterusnya Luqman al-Hakim memberi nasihat
kepada anaknya;
Maksudnya:
"Wahai anak kesayanganku, dirikanlah
sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan
perbuatan Yang mungkar, dan Bersabarlah atas Segala bala bencana Yang
menimpamu. Sesungguhnya Yang demikian itu adalah dari perkara-perkara Yang
dikehendaki diambil berat melakukannya.
"Dan janganlah Engkau memalingkan mukamu
(kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah Engkau berjalan di bumi
Dengan berlagak sombong; Sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang
Yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.
"Dan
sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa
berkata-kata), Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai".[96]
ii.
Institusi dakwah dan pendidikan
Para
pendakwah dan para pendidik hendaklah menunjukkan dan membuktikan rasa
tanggungjawab mereka untuk membentuk dan membimbing generasi muda. Misi dan
visi sebagai pendakwah dan pendidik hendaklah jelas. Generasi muda adalah orang
yang memerlukan bimbingan dan pendidikan. Mereka hendaklah berusaha sedapat
yang mampu untuk menyebarluaskan ilmu pengetahuan dengan sebaik mungkin.[97]
Penampilan
diri para pendakwah hendaklah benar-benar boleh dijadikan contoh teladan yang
baik bagi generasi muda, sehingga generasi muda menghormati dan menaruh
kepercayaan kepada mereka sebagai pendakwah dan pendidik.[98]
2.7 PERANAN
REMAJA DALAM MENGEMBANGKAN DAKWAH
Pemuda yang akan
berperanan dalam mengembangkan dakwah adalah pemuda yang memiliki iman yang
mantap, ilmu yang memadai dan amal yang ihsani. Ketiga-tiganya harus menyatu
pada diri pemuda yang akan mengembangkan dakwah Islam. Ilmu berguna memperkaya
pengetahuan dan menjadi faktor pelengkap dari makna terhadap keimanan dan
kehidupan, dan amal merupakan upaya keteladanan sebagai juru dakwah yang akan
menjadi tuntutan (orang yang didakwahi).[99]
2.7.1 Strategi
Dakwah Islam
Kata
strategi berasal dari bahasa Yunani “strategia” yang diertikan sebagai “the
art of the general” atau seni seorang panglima yang biasanya digunakan
dalam peperangan. Dalam pengertian umum, strategi adalah cara untuk mendapatkan
kemenangan atau mecapai tujuan. Strategi pada dasarnya merupakan seni dan ilmu
menggunakan dan mengembangkan kekuatan (ideologi, politik,
ekonomi,sosial-budaya dan pertahanan) untuk mencapai tujuan yang telah
ditetapkan sebelumnya.[100]
Menurut Onong Uchjana Effendi,
bahawa strategi adalah rancangan dan pengurusan untuk mencapai tujuan. Untuk
mencapai tujuan tersebut, strategi tidak berfungsi sebagai peta jalan yang
hanya menunjukan arah saja, melainkan harus menunjukan taktik operasinya.[101]Strategi dakwah Islam adalah rancangan dan
penyerahan kegiatan dan operasi dakwah Islam yang dibuat secara rasional untuk
mencapai tujuan-tujuan Islam yang meliputi seluruh dimensi kemanusiaan.
Strategi dakwah yang dipergunakan di
dalam usaha dakwah harus memperhatikan beberapa asas dakwah, agar proses dakwah
dapat mengena sasaran dan mudah diterima oleh masyarakat. Beberapa asas dakwah
yang harus diperhatikan di antaranya sebagai berikut :
i.
Asas filosofis.[102] Asas ini terutama membicarakan masalah yang
erat hubungannya dengan tujuan-tujuan yang hendak dicapai dalam proses atau
dalam aktiviti dakwah.[103]
iii.
Asas sosiologi. Asas ini membahas masalah-masalah yang berkaitan dengan situasi
dan kondisi sasaran dakwah. Misalnya, politik, pemerintah setempat, majoriti
agama di daerah setempat, filosofis sasaran dakwah. Sosio-budaya sasaran dakwah
dan sebagainya.[105]
iv.
Asas psikologi[106]. Asas ini membahas masalah yang erat
hubungannya dengan kejiwaan manusia. Seorang dai’e adalah manusia, begitupun
saranan dakwahnya yang memiliki karakter (kejiwaan) yang unik iaitu berbeza
satu sama lainnya. Apatah lagi masalah agama, yang merupakan masalah ideologi
atau kepercayaan tidak luput dari masalah-masalah psikologi sebagai asas
(dasar) dakwahnya.[107]
v.
Asas efektifitas[108] dan efisiensi[109]. Asas ini maksudnya adalah di dalam aktiviti
dakwah harus berusaha menyeimbangakan antara kos, waktu maupun tenaga yang
dikeluarkannya dengan pencapaiaan hasilnya, bahkan sekiranya dapat waktu, kos
dan tenaga sedikit dapat memperoleh hasil yang maksima mungkin. Dengan kata
lain ekonomi kos, tenaga dan waktu, tapi dapat mencapai hasil yang maksima
mungkin atau setidak-tidaknya seimbang antara keduanya,[110]
Dengan
mempertimbangkan asas-asas sebagaimana tersebut diatas, seorang dai’e tinggal
memformulasikan dan menerapkan strategi dakwah yang sesuai dengan kondisi mad’u
sebagai objek dakwah.[111]
2.7.2 Cara
Berdakwah
Perkara
yang perlu diperhatikan dalam berdakwah adalah mendahulukan yang paling penting
diantara yang penting, dalam hal ini mendahulukan akidah tauhid sebelum
memberikan bahan yang berhubungan dengan ibadah. Sepanjang pengamatan penulis,
sebagian dakwah dewasa ini terutama di kalangan pemuda lebih banyak diberikan
bahan tentang ibadah, tanpa terlebih dahulu diberikan pengajaran tauhid yang
mantap. Terlebih tawaran tersebut disertai dengan ancaman-ancaman yang
menakutkan. Keadaan ini terjadi, kerana adanya andaian pemuda-pemuda yang
mengikuti pengajian adalah beragama Islam sejak lahirnya, agama berdasarkan
keturunan.
Sehingga
timbul kesan persoalan-persoalan dalam rangka memantapkan tauhid diketepikan.
Untuk itu kita tidak perlu hairan banyak diantara para pemuda yang rajin
mengikuti pengajian tetapi rajin juga mengerjakan hal-hal yang dilarang oleh
agama. Jika kita belajar dari Rasulullah SAW dalam berdakwah memerlukan waktu
yang lebih banyak iaitu sekitar 13 tahun dalam rangka memantapkan keimanan
manusia kepada Allah SWT, Rasulullah SAW menawarkan tentang persoalan-persoalan
ibadah menghabiskan waktu sekitar 10 tahun. kerana waktu yang diperlukan sangat
lama dan tidak mudah merubah kebiasaan dan keyakinan orang lain, maka dari sini
dapat juga difahami bahawa dakwah memerlukan ketekunan dan kesabaran dari
pelakunya.[112]
Persoalan
yang kita hadapi sekarang adalah tentangan dakwah yang semakin hebat, baik yang
bersifat dalaman mahu pun luaran. tentangan itu muncul dalam berbagai bentuk
kegiatan masyarakat moden, seperti perilaku dalam mendapatkan hiburan dan seni
dalam erti luas, yang semakin membuka peluang munculnya kelemahan-kelemahan
moral dan etika. Ada beberapa hal yang perlu diperhatikan agar dakwah Islam di
era informasi sekarang tetap relevan, efektif, dan produktif.[113]
Pertama,
perlu ada guru agama yang serius untuk memproduksi juru-juru dakwah dengan
pembahagian kerja yang rapi. Ilmu tabligh belaka tidak cukup untuk mendukung
proses dakwah, melainkan diperlukan pula berbagai penguasaan dalam ilmu-ilmu
teknologi informasi yang paling mutakhir.[114]
Kedua, setiap organisasi Islam yang berminat dalam tugas-tugas
dakwah perlu membangun bengkel dakwah. Dari hasil ini akan dapat diketahui
masalah-masalah jelas di lapangan, agar jelas apa yang akan dilakukan.[115]
Ketiga, proses dakwah tidak boleh lagi terbatas pada
dakwah bil-lisan, tapi harus diperluas dengan dakwah bil-hal, bil-kitaabah,
bil-hikmah, bil-iqtishadiyah (ekonomi), dan sebagainya.[116]
Keempat, media massa cetak dan terutama media elektronik
harus digunakan juga. Media elektronik yang dapat menjadi panduan atau metod
dakwah perlu dimiliki oleh umat Islam.[117] Bila keadaan Malaysia di
masa depan dipenuhi oleh pesan-pesan agama lain dan sepi dari pesan-pesan
Islami, maka sudah tentu keadaan seperti ini tidak menguntungkan bagi
peningkatan dakwah Islam di tanah air.
2.7.3 Teladan Dalam Dakwah
Seorang
dai’e atau pemuda yang berdakwah, setelah ia dilengkapi dengan berbagai
pengatahuan yang mendalam dan mengetahui Islam secara benar, pada tahap
berikutnya pemuda selayaknya menjadi teladan, atau dengan kata lain mengamalkan
ilmu yang ia miliki, direalisasikan dalam tingkah laku segala pemahamannya
terhadap Islam.
Ilmu
dalam Islam bukanlah sekadar ilmu lantas mengendap begitu saja, tetapi ilmu
dalam Islam adalah ilmu yang berfanfaat, ilmu yang dikatakan bermanfaat ialah
ilmu yang boleh direalisasikan dalam bentuk perbuatan. Ilmu dalam Islam bukan
perkataan falsafah, tetapi ilmu dalam Islam perlu perlaksanaan.[118]
Seorang
dai’e yang terlebih dahulu mengamalkan apa yang ia serukan akan memberikan
pengaruh yang sangat besar terhadap masyarakat di mana ia berada. Tetapi
seorang dai’e yang melakukan sesuatu berbeza dengan apa yang ia serukan maka
dai’e tersebut tidak mendalam dan tidak memiliki martabat dalam masyarakat. Rasulullah
SAW adalah contoh teladan yang baik terhadap apa yang ia serukan sehingga Islam
dapat tersebar disemanjung jazirah Arab hanya dalam kurun waktu yang sangat
singkat saja.[119]
Aisyah
Ummul Mu’minin pernah ditanya bagaimana akhlak Rasulullah SAW Aisyah menjawab
bahawa Akhlak Rasulullah SAW adalah al-Quran, dalam erti lain bahawa Rasulullah
SAW adalah keseluruhan dari isi kandungan al-Quran atau dengan kata lain
Rasulullah SAW adalah dai’e memberikan teladan sepenuhnya terhadap apa yang
beliau serukan.[120]
Islam adalah sebuah agama yang indah jika dibaca dalam buku-buku, Islam
mengajarkan perdamaian, keselamatan, cinta kasih, saling menghormati. Islam
mengajarkan kebersihan zahir dan batin, Islam mengajarkan kejujuran, Islam
menganjurkan menghormati fakir miskin dan anak yatim, Islam mengajarkan
bagaimana menghormati orang tua. Ini semua adalah keindahan-keindahan yang
ditemukan dalam ajaran Islam.[121]
Tetapi
sungguh sangat disayangkan ketika kita melihat realiti dunia Islam sangat
berbeza sekali dengan apa yang ditemukan dalam buku-buku keIslaman. Orang-orang
Islam kebanyakan tidak memperhatikan kebersihan, saling membunuh satu sama
lain, tidak menaruh hormat terhadap sesama. Ini semua disebabkan kerana
kurangnya bentuk realisasi ajaran Islam dalam kehidupan seharian[122].
2.8 PEMUDA
HARAPAN ISLAM
Al-Quran banyak
mengisahkan perjuangan para Nabi dan Rasul yang kesemuanya adalah orang-orang
terpilih daripada kalangan pemuda yang berusia sekitar empat puluhan. Bahkan
ada diantara mereka yang telah diberi kemampuan untuk berdebat dan berdialog
sebelum umurnya genap 18 tahun. Berkata Ibnu Abbas r.a. “Tak ada seorang nabi
pun yang diutus Allah, melainkan ia dipilih di kalangan pemuda sahaja (yakni 30
- 40 tahun). Begitu pula tidak seorang ‘Alim pun yang diberi ilmu, melainkan ia hanya dari
kalangan pemuda”[123].
Tentang Nabi Ibrahim,
al-Quran lebih jauh menceritakan bahawa beliau telah berdebat dengan kaumnya,
menentang peribadatan mereka kepada patung-patung. Firman Allah SWT:
Maksudnya:
Dan Demi sesungguhnya, Kami telah memberi
kepada Nabi Ibrahim sebelum itu jalan Yang benar Dalam bertauhid, dan Kami
adalah mengetahui akan halnya.
Ketika
ia berkata kepada bapanya dan kaumnya: "Apakah hakikatnya patung-patung
ini Yang kamu bersungguh-sungguh memujanya?"
Mereka
menjawab: "Kami dapati datuk nenek Kami selalu menyembahnya".
Ia berkata: "Sesungguhnya kamu dan
datuk-nenek kamu adalah Dalam kesesatan Yang nyata".
Mereka
bertanya: "Adakah Engkau membawa kepada Kami sesuatu Yang benar (sebagai
seorang Rasul), atau Engkau dari orang-orang Yang bermain-main sahaja?"
Ia menjawab: "(Bukan bermain-main) bahkan
(untuk menegaskan bahawa) Tuhan kamu ialah Tuhan Yang mentadbirkan langit dan
bumi, Dia lah Yang menciptanya; dan Aku adalah dari orang-orang Yang boleh
memberi keterangan mengesahkan Yang demikian itu.[125]
Junjungan kita
Nabi Muhammad SAW diangkat menjadi Rasul tatkala baginda berumur 40 tahun.
Pengikut-pengikut baginda pada generasi pertama kebanyakannya juga daripada kalangan pemuda, bahkan ada yang
masih kecil.
Pemuda seperti itulah
yang sanggup memikul beban dakwah serta
menghadapi berbagai dugaan dengan
penuh kesabaran. Firman Allah;
Maksudnya:
88.
(Mereka tetap tinggal) tetapi Rasulullah dan orang-orang Yang beriman
bersamanya, berjihad Dengan harta benda dan jiwa mereka; dan mereka itulah
orang-orang Yang mendapat kebaikan, dan mereka itulah juga Yang berjaya.[127]
Selanjutnya
bagaimana peranan pemuda dalam mengembangkan dakwah islamiyah? Kita sebagai
pemuda muslim wajib berperanan dalam pengembangan dakwah Islam, kerana tonggak penggerak akan
kemajuan Islam ada dipundak para pemuda Islam dengan segenap kemampuan serta
pengorbanannya.[128]
Salah satu peranan
yang dapat kaum muda muslim lakukan dalam peranannya meneruskan risalah
Rasulullah SAW adalah dengan berdakwah. Dakwah diertikan sebagai proses mengajak, yang tentunya mengajak pada hal
yang positif. Adapun cara mengajak atau cara berdakwah yang dimaksudkan
sangatlah berbagai samaada pada mimbar dengan pengajian-pengajian, majlis
taklim dan sebagainya, kerana proses dakwah sangatlah dinamik.[129]
2.9 DAKWAH
ISLAM MASA KINI
Para pemuda wajib
mempersiapkan diri dengan pemahaman Islam yang jernih secara mendalam agar
mampu menampilkan Islam sebagai sistem hidup yang komprehensif. Sistem Barat
yang sedang memimpin dunia kini telah terbukti tidak mampu menjamin
kesejahteraan dan ketenteraman serta kebahagian umat manusia, bahkan untuk
masyarakat mereka sendiri pun tidak. Komunisme telah dikubur masyarakatnya
sendiri pada tahun 1991. Kapitalisme nampaknya akan segera pula berakhir. Dua
orang ahli dan praktis ekonomi AS, Harry Fifi dan Gerald Swanson, dalam bukunya
yang terbit awal 1994 memperkirakan negaranya akan mengalami kemerosotan
ekonomi pada tahun 1995. Mereka meramalkan, AS tidak akan mampu melunaskan
hutangnya yang mencapai 6.56 trilion dolar pada tahun tersebut! Jadi Islamlah
yang berhak memimpin dunia ini seperti dulu pernah terjadi. Rasulullah SAW
bersabda: "Perkara ini (iaitu Islam) akan merebak ke
segenap penjuru yang ditembus malam dan siang. Allah tidak akan membiarkan satu
rumahpun, baik gedung maupun gubuk melainkan Islam akan memasukinya sehingga
dapat memuliakan agama yang mulia dan menghinakan agama yang hina. Yang
dimuliakan adalah Islam dan yang dihinakan adalah kekufuran." [130]
Inilah misi dan
tanggung jawab generasi Islam di masa kini, iaitu mengembang dakwah Islam di
tengah-tengah masyarakat kaum muslimin untuk menghidupkan Islam kembali. Hanya
pemuda-pemuda Islamlah yang mampu menjayakan rencana tersebut. Banyak di antara
pemuda sekarang yang telah bangkit, sedar dan bangun dari tidurnya bahawa
Islamlah satu-satunya pandangan hidup mereka. Timbul dorongan besar dalam diri
mereka untuk memperjuangkan islam, bersama gerakan-gerakan Islam yang saat ini
sudah ada di seluruh dunia Islam yang jumlahnya sudah mencapai ribuan dan
anggotanya kebanyakan adalah dari kalangan pemuda. Inilah masa kebangkitan
pemuda Islam. Persatuan dunia Islam dan tegaknya kembali panji Laa Ilaha
Illallaah Muhammadur Rasululllah ada di hadapan mereka.[131]
Masa Depan Di Tangan Islam. Berdasarkan dalil-dalil yang
kuat, diyakini Islam akan melingkupi seluruh dunia dimasa depan.
Maksudnya:
Dia lah
Yang telah mengutus RasulNya (Muhammad) Dengan membawa petunjuk dan ugama Yang
benar (ugama Islam), untuk dimenangkan dan ditinggikanNya atas Segala ugama
Yang lain, Walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya.[133]
Bila kejayaan
Islam masa lalu muncul akibat dakwah Islam yang banyak ditunjangi oleh para
pemuda pemudi Islam yang memiliki sifat dan sikap perjuangan yang gigih yang
sanggup tanpa mengira siang dan malam demi kepentingan Islam. Maka demikian
juga masa depan Islam. Sunnahtullah tidak pernah berubah. Siapa yang unggul
dialah pemimpin ummat Islam masa lalu, terutamanya para pemuda-pemudi unggul
kerana mereka benar-benar memeluk Islam secara Kaffah, lurus aqidahnya dan
penuh ketaatannya pada syariatnya.[134]
Pemuda-pemudi
Islam sekarang hidup dalam lingkungan jahiliah disekitarnya berlaku tentangan
kehidupan tidak Islam dalam hampir semua aspek kehidupan, disertai dengan
proses melenyapkan islam melalui media massa yang semakin berleluasa. Dari satu
sudut mereka tetap muslim tetapi dari sudut yang lain, pemikiran, perasaan dan
tingkah laku dalam berpakaian, bergaul, bermuamalah telah banyak dicemari oleh
pemikiran, perasan dan tingkah laku tidak islami yang kebanyakan bersumberkan
dari khazanah pemikiran kafir Barat. Kafir Barat bersungguh sungguh melakukan
proses pembaratan (westernisasi). Melalui racun sesat pemikiran Barat
(westoxciation), mereka berusaha mempengaruhi dan membelokkan pemahaman kaum
muslimin terutamanya kaum mudanya agar jauh dari nilai-nilai Islam yang murni.
Dalam bidang ekonomi mereka mengembangkan kapitalisme yang berintikan asas
manfaat. Menurut mereka, apa saja boleh dilakukan bila menguntungkan secara
material, tidak peduli sekalipun ia bertentangan dengan aturan agama. Dalam
bidang budaya menyebarkan westernisme yang berintikan amoralisme
jahilliah. Bagi mereka tidak ada pantang larang, termasuk seks bebas, pakaian
tidak senonoh, apatah lagi tidak menggangu kepentingan orang lain.[135]
Dalam bidang
politik, penyebaran nasionalisme yang menyebabkan kaum muslimin terpecah belah.
Bila tidak waspada, pemuda-pemudi Islam masa kini akan dengan mudah terasing
dari agamanya. Ajaran-ajaran Islam tentang pakaian, makanan politik dan
sebagainya, ditanggapinya sebagai fikiran dan seruan yang asing.[136]
Dahulu, (Imam)
Syafii telah hafal al-Quran pada usia sekitar 9 tahun dan mulai diminta
ijtihadnya pada usia kira-kira 13 tahun, akhirnya ia menjadi mujtahid, imam
mazhab yang terkemuka. Hassan Al Banna mendirikan gerakan Ikhwanul Muslimin
pada usia 23 tahun. Usamah bin Zaid pada usia 18 tahun telah memimpin pasukan
perang. Ali bin Abi Thalib dan Zubair bin Awwam pada usia 8 tahun telah
terlibat dalam perjuangan. Kini, apakah yang sedang dilakukan dan difikirkan
oleh remaja berusia 8 hingga 18 tahun dan pemuda-pemudi berusia 23 tahunan?
Remaja dan pemuda-pemudi sekarang lebih banyak aktif untuk memuaskan nafsu
remaja semata-mata. Lihatlah cara berpakaian mereka, cara bergaul, kreativiti
dan sejenisnya. Gambaran remaja dan pemuda-pemudi yang tampil di berbagai media,
tak ada bezanya antara mereka (yang mengaku Muslim) dengan artis-artis yang
jelas menyebarkan kekufuran dan kesesatannya, realiti inilah yang terpampang di
depan mata dan telinga kita.[137]
Daripada huraian
di atas maka sangatlah jelas, perlunya kebangkitan umat, khususnya dari kaum
mudanya, bila kita semua menginginkan kejayaan Islam kembali. Diperlukan
pemuda-pemudi Islam sekualiti para sahabat yang memiliki komitmen tauhid yang
lurus, keberanian menegak kebenaran.
2.10 KESIMPULAN
Pembinaan
watak remaja amat berkait rapat dengan masyarakat sekelilingnya. Anggota
masyarakat yang baik dan beramanah akan membina masyarakat yang hidup dalam
keadaan rukun dan harmoni serta membentuk generasi yang berdisiplin,
bersemangat waja dan berketerampilan.
Masyarakat
yang mempunyai budaya hidup yang kucar-kacir akan mencetuskan kecelaruan dan
kekeliruan dalam anggotanya. Oleh itu, ibu bapa dan anggota masyarakat sangat
berperanan dalam mendidik remaja agar dapat menyesuaikan diri dengan anggota
masyarakat dan menerapkan nilai-nilai murni dalam hidup bermasyarakat.[138]
Pemuda
yang akan berusaha dalam mengembangkan dakwah adalah pemuda yang memiliki iman
yang mantap, ilmu yang memadai dan amal yang ihsani. Ketiga-tiganya harus
menyatu pada diri pemuda yang akan mengembangkan dakwah Islam.[139]
Ilmu berguna memperkaya pengetahuan dan menjadi faktor dari pemaknaan terhadap
keimanan dan kehidupan, dan amal merupakan upaya keteladanan sebagai juru
dakwah yang akan menjadi tuntunan mad’u.[140]
Berdasarkan
huraian dalam bab ini maka penulis mengemukakan beberapa kesimpulan sebagai
berikut:
i.
Pemuda adalah aset bangsa dan agama yang tidak boleh diabaikan,
kerana ianya memiliki peranan yang pelbagai, iaitu peranan masa kini dan
peranan masa depan, pemuda juga memiliki kelebihan dalam memikul misi dakwah
jika dibanding dengan orang tua, kerana ianya berada di antara dua
kelemahan-kelemahan iaitu kelemahan masa kanak-kanak dan kelemahan orang tua.
ii.
Pemuda juga memiliki dua kekuatan, iaitu kekuatan mental yang dapat
dipupuk menjadi mental patriotisme dan kekuatan fizikal, yang
mana kedua-dua kekuatan ini dapat menanggung dan memikul beban-beban dakwah
yang berat.
iii.
Seorang pemuda sebelum berdakwah ia hendaklah membekali diri
terlebih dahulu dengan berbagai macam pengetahuan. Baik pengetahuan keIslaman
yang merangkumi pengetahuan tentang al-Quran, tentang hadis Rasulullah SAW,
tentang biografi Rasul, tentang fiqh dan usul fiqh, tentang ilmu Tauhid, ia
juga hendaklah membekali diri dengan pengetahuan sejarah dan pengetahuan
kebenaran agar boleh berjaya ketika memikul misi dakwah.
iv.
Ada beberapa peranan yang dapat dipikul oleh seorang pemuda dalam
mengembangkan dakwah Islam iaitu, pemahaman murni terhadap agama Islam sehingga
tidak menimbulkan dalam dirinya sifat al-Ifrat wa At-tafrit[141]
dan sikap ekstrim.
[1] Laman
Web, Karangan BM, http://my.opera.com/karanganbm/blog/peranan-remaja-belia-masa-kini,
30 Disember 2013.
[2] Shaikh
Mohd Saifuddeen Shaikh Mohd Salleh Wan Roslili Abdul Majid (2001), “Belia
Dan Masyarakat”, Kuala
Lumpur: Institut Kefahaman Islam Malaysia, h.4
[3]
Laman Web, Kabid Penyiaran dan Dakwah PD, http://www.waspada.co.id/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=16348,
30 disember 2013.
[4] Laman
Web, PMI PDIK UIN Suska, http://dakwahpmi.blogspot.com/2013/08/jurnal-pengembangan-masyarakat-islam.html,
28 Januari 2014
[5]
Pelaksanaan
[6]
Laman Web, PMI PDIK UIN Suska, op cit.
[7]
Penyangga
[8] Laman
Web, Tabligh Online, http://tabligh.or.id/2013/peranan-pemuda-dalam-dakwah-islamiyah/, 28 Januari 2014
[9] Laman
Web, Kumpulan tulisan Ust. Sofyan Siroj, Lc, MM, http://qr-sofyansiroj.blogspot.com/2011/07/peranan-pemuda-dalam-islam.html,
28 Januari 2014
[10] Laman
Web, Indra Nugraha, http://buatblog9i.blogspot.com/2013/02/pergaulan-remaja-masa-kini.html,
31 Disember 2013.
[11]
Ibid.
[12] Ibid.
[13]
Ibid.
[14]
Ibid.
[15] Robiah
Kulop Hamzah (2001), Remaja Dan Pengurusan Diri, Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa Dan Pustaka, h.42
[16] Ibid.,
h.43
[17] Ibid.,
h.43
[18]
Ibid., h.44
[19]
Ibid., h.45
[20]
Ibid., h.45
[21]
Ibid., h.46
[22]
Ibid., h.46
[23]
Ibid., h.47
[24] Ibid.,
h.47
[25]
Shafie Abdul Rahman (2001), 25 Pahlawan Islam, Kuala Lumpur: Must Read
Sdn Bhd, h.vii
[26]
Ibid., h.viii
[27]
Ibid., h.viii
[28]
Ibid., h.vii
[29]
Ibid., h.57
[30]
Abdul Latif Talib (2011), Saad Abu Waqas, Kuala Lumpur: PTS Litera Utama
Sdn. Bhd, h.vii
[31]
Shafie Abdul Rahman (2001), op.cit., h.58
[32]
Surah Luqman (31): 14-15
[33] Tafsir
Pimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran (1987), ed. 8. Kuala Lumpur:
Bahagian Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri, h.412
[34]
Shafie Abdul Rahman (2001), op.cit., h.58
[35]
Ibid., h.59
[36]
Abdul Latif Talib (2011), op.cit. h.332
[37]
Ibid., h.348
[38]
Ibid., h.357
[39]
Ibid., h.363
[40]
Ibid., h.364
[41]
Shafie Abdul Rahman (2011), op.cit., h.125
[42]
Ibid., h.125
[43]
Ibid., h.125
[44]
Ibid., h.127
[45]
Ibid., h.128
[46]
Ibid., h.128
[47]
Ibid., h.128
[48]
Ibid., h.128
[49]
Ibid., h.129
[50]
Ibid., h.130
[51]
Ibid., h.131
[52]
Ibid., h.131
[53]
Abdul Latip Talib, Perang-Perang Yang Benar, Kuala Lumpur: PTS Litera
Utama SDN.BHD, h.iv
[54]
Surah Ali-Imran (3): 110
[55] Tafsir
Pimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran (1987), ed. 8, op.cit., h.64
[56]
Surah Ali-Imran (3): 104
[57]
Tafsir Pimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran (1987), ed. 8, op.cit.,
h. 63
[58]
Surah Fussilat (41): 33
[59]
Tafsir Pimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran (1987), ed. 8, op.cit.,
h.480
[60]
Surah At-Taubah (9): 71
[61]
Tafsir Pimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran (1987), ed. 8, op.cit.,
h.198
[62] Abul
A’la al-Maududi (1981), al-Ummah al-Islamiyah wa Qadhiyyah
al-Qaumiyah, Mesir: Dar-al Anshar, h.162
[63]
Laman Web, PMI PDIK UIN Suska, op cit.
[64]
Ibid.
[65]
Ibid.
[66]
Penganut teori Anarkisme
[67]
Laman Web, PMI PDIK UIN Suska, op cit.
[68]
Abul A’la al-Maududi (1981), op.cit, h.77
[69]
Ibid., h.78
[70]
Dr. Muhammad Naim Yasin, Iman: Rukun, Hakikat dan Pembatalannya, Abdul
Rahman Abdullah (terj.). Alor Star:
Pustaka Darussalam Sdn. Bhd., h.19
[71]
Netty Hartati (2004) , Islam dan Psikologi. Jakarta:
Raja Grafindo Persada, h.29
[72]
Laman Web, PMI PDIK UIN Suska, op cit.
[73]
Ibid.
[74]
Ibid.
[75]
Ibid.
[76]
Ibid.
[77]
Ibid.
[78]
Ibid.
[79]
Ibid.
[80]
Ibid.
[81]
Laman web, Ryan Koko, http://ryan-koko.blogspot.com/2012/05/peranan-pendidikan-agama-islam-dalam.html,
28 Januari 2014
[82]
Ibid.
[83]
Manusia.
[84]
Kegelapan, kesuraman
[85]
Cahaya, sinar
[86]
Surah Ibrahim (14) : 1
[87] Tafsir
Pimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran (1987), ed. 8, op.cit., h.255.
[88]
Surah al-Maidah (5) : 15
[89]
Tafsir Pimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran (1987), ed. 8. Op.cit.,
h.110.
[90]
Surah al-HAdid (57) : 9
[91]
Tafsir Pimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran (1987), ed. 8. Op.cit.,
h.538.
[92] Shaikh
Mohd Saifuddeen Shaikh Mohd Salleh Wan Roslili Abdul Majid (2001), “Belia
Dan Masyarakat”, Kuala
Lumpur: Institut Kefahaman Islam Malaysia, h.29.
[93]
Surah Luqman (31) : 13
[94]
Tafsir Pimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran (1987), ed. 8. Op.cit.,
h.412.
[95]
Surah Luqman (31) : 17-19
[96]
Tafsir Pimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran (1987), ed. 8. Op.cit.,
h.412.
[97] Shaikh
Mohd Saifuddeen Shaikh Mohd Salleh Wan Roslili Abdul Majid (2001), op.cit.,
h.33.
[98]
Ibid., h.33.
[99]
Laman Web, Kementerian Agama Kantor Kabupaten Bintan, http://www.kemenagbintan.com/2013/11/19/peran-remaja-dalam-pengembangan-dakwah/,
28 Januari 2014
[100]
Laman Web, Cara Pedia, http://carapedia.com/pengertian_definisi_strategi_info2036.html ,
28 Januari 2014
[101]
Onong Uchjana Efendi (1993), Ilmu, Teori dan Filsafat Komunikasi, Bandung:
Citra Aditya Bakti, h.300.
[102]
filosofis, falsafi, kefilsafatan, yang berfilsafat, seperti
filsuf
[103]
LamanWeb, Safrina TS. Akmala, http://saftsa.wordpress.com/2013/07/10/strategi-pengembangan-dakwah/,
28 Januari 2014
[104]
Ibid.
[105]
Ibid.
[106]
Ilmu jiwa, kejiwaan
[107]
Laman Web, Safrina TS. Akmala op.cit.
[108]
keberkesanan
[109]
kecekapan
[110]
Asmuni Syukir (1998), Dasar-Dasar Strategi Dakwah Islam, Surabaya:
Al-Ikhlas, h.32-33.
[111]
Laman Web, Safrina TS. Akmala, op.cit.
[112]
Laman web, Kementerian Agama Kantor Kabupaten Bintan, op.cit.
[113]
Ibid.
[114]
Ibid.
[115]
Ibid.
[116]
Ibid.
[117]
Ibid.
[118]
Laman Web, Skripsi Agama, http://www.skripsiagama.com/2013/12/bab-iv-peranan-pemuda-dalam.html,
28 Januari 2014.
[119]
Ibid.
[120]
Ibid.
[121]
Ibid.
[122]
Ibid.
[123]
Laman Web, Kampus Pusat Institut Studi Islam Darussalam Gontor Ponorogo, http://ushuluddin4.blogspot.com/2013/06/peranan-pemuda-dalam-membawa-dakwah.html,
28 Januari 2014.
[124]
Surah al-Anbia’ (21) : 51-56
[125]
Tafsir Pimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran (1987), op.cit.
h.236
[126]
Surah at-Taubah (9) : 88
[127]
Tafsir Pimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran (1987), op.cit.
h.201
[128]
Kampus Pusat Institut Studi Islam Darussalam Gontor Ponorogo, op.cit.
[129]
Ibid.
[130]Laman
Web, Mohd Azrul Azuan, http://www.mohdazrul.net/2009/05/dakwah-islam-masa-kini.html,
28 Januari 2014
[131]
Ibid.
[132]
Surah At-Taubah (9): 33
[133]
Tafsir Pimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran (1987), ed. 8. Op.cit.,
h.192
[134]
Laman Web, Mohd Azrul Azuan, op.cit.
[135]
Ibid.
[136]
Ibid.
[137]
Ibid.
[138]
Laman Web, Kabid Penyiaran dan Dakwah PD. JPRMI Serdang Bedagai, op cit.
[139]
Ibid.
[140]
Orang yang didakwah, sasaran dakwah
[141]
Al-Ifrat :Pemahaman Islam secara berlebihan dalam erti kata lain extrimisme
dalam memahami seruan agama. Adapun At-tafrit: adalah pemahaman Islam
yang lemah sehingga segala sesuatu dalam agama selalu dianggap enteng dan
mempermudah-mudahkan masalah
Post a Comment